AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.083

Kan man kolla om servo pumpen börjar bli dålig?

Hej

Som rubriken lyder. Kan man på nått enkelt sätt själv kolla om servo pumpen börjar bli dålig? Nu på senare tid så tycker jag att det går tyngre när man vrider ratten.

Jag hade bilen inne på service för någon månad sen och då byttes även remmen som driver servo pumpen. Kan det vara nått med den, för hårt eller för löst spänd som gör att det går tyngre att styra?

Är tacksam för alla tips och synpunkter!

Mvh Johnny
Det gäller en e36 316i kompakt -98
Är det ingen som kan veta nått om det här?

Mvh Johnny
Låter det från mycket från rem/pump när du står still och svänger?

Om en står framme och tittar på servopumpsremskivan när motorn går och någon svänger fram och tillbaka går det lätt att se om det slirar.
Är det tillräckligt med servoolja, är det rätt olja? Hur ser oljan ut, fräsch eller svart och bränd?

Riktigt breda hjul får det helt naturligt att gå tyngre, framför allt jämfört med vinterdäck.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Om pumpen blir dålig så är det ju ofta lagrena som börjar ge sig och då hör man ju det. Det låter som ett skorrande så att säga. Blir det lättare att styra om du varvar upp motorn mer än normalt?
Jag tycker inte att det låter speciellt mycket när man står stilla och vrider på ratten.
Jag var ut och kollade nyss och rem skivan slirar inte när man svänger.
Jag har tillräckligt med olja i behållaren, men det var svårt att se om den var svart.
Finns det några angivna intervaller som man ska byta servo oljan?

Jag tänkte också på det där med däckbredden. Jag har 185/65 på vinterdäcken och 195/60 på sommardäcken så jag tycker inte att det kan göra så mycket.
Eller kan den skillnaden göra så att det går tyngre att styra?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Byt olja i vilket fall, den kan lika gärna vara ifrån -98 och det går inte åt mer än 1-2 liter (vet inte exakt volym för E36).

______

Står det någonstans vad det är för olja man ska ha?
Hur tömmer man ut oljan, finns det någon plugg nånstans?
Behöver man lufta när man har bytt olja?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det borde stå i din instruktionsbok, annars brukar det finnas tabeller på oljetillverkarnas hemsidor eller i butikerna.

Jag brukar ta loss returledningen från oljebehållaren och leda ner den under bilen i ett kärl (palla upp bilen fram först). Sen (med avstängd motor) vrida ratten till ändlägena några gånger för att få ut det mesta av oljan. Tillbaks med slangen, fyll på med olja. För att lufta systemet så starta bilen och vrid mellan ändlägena tills det slutar hacka, kolla oljenivån och fyll på igen till rätt nivå. Släpp ner framhjulen på marken igen, klart :-)

______

Jo nog kan det skilja i styrkraft mellan sommar och vinterdäck även om dimensionen är lika.

Viktigt med rätt olja, t.ex. inte blanda Pentosin CHF IIs med vanlig ATF olja. Brukar sitta en grön klisterlapp runt påfyllningen märkt CHF IIs på BMWs levererade till länder med kallt klimat.

Byte kan också ske såsom hasso skrev någonstans på detta forum. Sug ur det som finns i behållaren, fyll på med ny olja, kör ett tag. Upprepa ett par gånger och du har i princip bytt ut all olja.
Tack så mycket för tipsen :)

Det blir nog ett oljebyte, hoppas det blir bättre efter det.
Jag var in till bmw idag efter jobbet, tänkte höra om dom visste hur mycket olja det gick åt.
Killen jag pratade med sa att dom aldrig hade bytt servo olja. Han sa att det var life time olja så den skulle man inte behöva byta. Dom visste heller inte hur mycket olja det gick åt. En liter kostade iaf 160kr.

Hur ska man göra? Ska man byta olja iaf?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag tror inte att det är där felet ligger. Jag har haft många bilar genom åren som inte ens haft lifetime olja och har ALDRIG haft problem med styrningen. Jag tror att det är något annat, visst nån gång kommer man väl behöva byta servo oljan bara för att man är kaxig och säger att den inte ska bytas men jag hade letat vidare efter en annan lösning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.