AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.237

skjutit 2st kylare på 1år, X5 4,4

ro
8
robbz
BMW M3-95
BMW 325 E30 Turbo-87 (602,8Hk/756Nm)
Är det någon annan som har lyckats ha sönder 2st kylare inom loppet av 1 år på sin X5 4,4???

-Förra sommaren sprängde jag min kylare då jag låg och kappkörde med en annan i några mil, det vart en spricka på ca 15cm i ena gaveln.
-I igår kappkörde jag med en kompis och när jag kom hem så såg jag att bilen droppade vatten.......tittade under huven och såg att den hade gått sönder precis på samma ställe!!!!

-Kan min teori stämma?, det var riktigt varmt vid bägge tillfällena, så AC:n stog på ordentligt, och AC rören går precis förbi kylaren på det stället som den har gått sönder 2ggr. Blir det nån form av värmeväxling just där som gör att man knäcker kylaren? vet någon om det ska sitta nåt form skydd eller isolering på rören där som har ramlat bort på min? Det är det enda som jag kan tänka mig, för jag har ju kört hårt med bilen både på vintern, hösten, våren, så det lär inte vara nån toppackning eller så. Har precis börjat använda AC:n så det känns ju lite skumt!

Är det nån som råkat ut för samma problem eller kan titta på sin egen X5:a om det ska sitta nåt skydd på slangarna till AC:n? Om man står framför bilen så är det på höger sida av kylaren som rören smiter förbi kylaren.

-Tacksam för svar!

E30 turbo-602,8Hk/756Nm
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du kollat att samtliga kylfläktar kör igång på full fart vid behov?

BMW´s originalkylare har annars helt klart tveksam kvalitet i många fall, tyvärr...

Mvh
ro
8
robbz
BMW M3-95
BMW 325 E30 Turbo-87 (602,8Hk/756Nm)
nja det har jag iofs inte gjort...men jag förmodar att dom går som dom ska,?
-pratade med en kompis som jobbar på novation och han trodde att det kunde vara locket till expansionkärlet som krånglar! då han har bytt några såna som inte har släppt ut trycket, dom hade nån mojäng på firman som man kunde provtrycka locket och se så det öppnade som det ska. återkommer när jag vet hur det ligger till med det.

E30 turbo-602,8Hk/756Nm
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kylarlocket kan också vara en svag punkt, ett nytt är inte dyrt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.