AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

ska byta dämpare men vilka ska jag välja?

Det är dags att byta dämpare nu på min e39..
men istället för orginal merca-soft runtom vill jag gärna ha lite hårdare och aningen lägre men samtidigt inte förlora allt för mycket av komforten.

Jag funderar lite på bilstein b8 och fjädrar som sänker ca 20-30 mm runtom..
Jag har inte lust att valsa skärmkanterna så mer vill jag helst inte sänka.

Eller är det någon som har något annat o rekomendera?

Lite hjälp i denna fråga hade inte skadat.

Mh Olof
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad har du för monsterdäck om du måste valsa om du ska sänka?

Jag kan bara rekomendera att köp inte för hårda dämpare, det är hårdheten som förstör komforten :P Min E34 är sänkt 60 fram med hårda dämpare och 35 profil på däcken, den är hårdare än hård :P

Jag är inte så insatt i olika hårdheter men röda Koni är väl lite som "uppgraderade" original, absolut inga värstingar men lite hårdare än original som sagt. Både Bilstein och Koni är kvalitetsdämpare och har mest troligen satsat mkt på utprovning för att få komfortabla dämpare med god funktion.

Röda koni är väl billigare än Bilstein kan jag tänka mig.
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Bilstein eller FK är att rekomendera,lämna förfrågan och få ett prisförslag.
Länk
Länk
är det bra kvalité på FK då? Har hört att FK är det billiga alternativet och kanske inte det bästa..
Funderar även lite på H&R Cup Men 50-40 kanske är lite i överkant om man inte vill skotta snö i vinter? Kanske är lite hårdare än efterfrågat också? Någon som vet?
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Det beror på vilken sats man köper av FK,finns ju olika modeller och priser.
I coiloversatserna sitter det KONI dämpare och KW fjädrar med minst 5års garanti
En Coiloversats tycker jag är lite overkill då jag ändå knappast skulle laborera med o ändra hårdhet eller höjd på bilen regelbundet eller använda bilen till något annat än inspirerad körning lite då och då och transport resor.

någon som har någon bild på en e39 som är sänkt 50-40?

Tycker det känns säkrast att köpa ett kitt som redan är ihop plockat så att fjädrarna passar fint in i deras hållare och så Länk ..
Men som sagt jag använder ju bilen på vintern också och vill inte offra allt för mycket av vare sig komforten eller framkomligheten.
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Ok! du menar dessa: Länk
H&R är riktigt fina dämpare
Det blev tillslut inte H&R heller faktiskt utan SACHS Advantage med Orginal M-Fjädrar.. En Jädra skillnad mot innan och ca 30 mm lägre..

50-40 Kan påverka framkomligheten och framförallt försvåra att komma upp på lyften såg jag eftersom det lägligt nog var en likadan med en sådan sänkning på verkstaden samtidigt som jag.

Men största delen av komforten är kvar men med mindre krängning och mer känsla..

Tack för era svar!

Mvh Olof.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.