AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.406

540 E34 låter som en traktor på tomgång

kl
69
kleppan
540 94:a sedan.
Körde hem från jobbet igår och efter 5km ca så märker jag att den går illa på tomgången när det började köa till.

Den lät illa på tomgång och kändes som den skulle dö, men den höll sej vid liv hela tiden.

Jag satsade på o köra hem och den hade tappat lite kraft och ibland rök det lite från avgasröret, men hem kom jag. Tempmätaren var det inget fel på. låg exakt som vanligt.
Stängde av motorn och startade den hur lätt som hälst, men den gick ju kasst.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?
Oa
53
Oa1
535 xD -16

530 xD -17 Innovation edition
Hejsan, låter nästan som mitt fel. och det var att vevhusventilationen hade gått sönder kostade 5k. dålig tomgång pga att det läckt olja inn i ett par burkar så dom slutat gå nästintill och sköt ur sig rökpuffar lite då å då.

Dock är jag inte någon expert!

kl
69
kleppan
Det du beskriver låter ju likvärdigt mitt senario... Fick du betala 5k på verkstad eller?
Oa
53
Oa1
535 xD -16

530 xD -17 Innovation edition
Jepp 5k på en auktoriserad verkstad inc "felsökning" som var ett måste även fast jag påstog att det var vevhusventilationen,vilket jag fått svar om från folk härifrån <3. kanske ganska dyrt men mkt billigare än jag trott ibörjan då jag trodde något burkfoder gått eller liknande

kl
69
kleppan
Vad jag har läst mej till här på forumet så skulle det kunna vara insugsmembranet oxå.

Läst flera som beskrivit samma fenomen som mej och fått motorn att gå som en klocka igen genom att byta membranet.

A det återstår o se
ja
1
janpil01
540iA Touring-95
Råkade ut för (mycket) ojämn tomgång, kraftlös motor som ofta självdog. Det visade sig att en trasig luftmassemätare var orsaken. Det var inte gratis att få felet diagnostiserat och åtgärdat.
kl
69
kleppan
Jag har jämn, fast låg tomgång, på gränsen till att dö. Men den håller sej vid liv. Startade bilen idag och då gick den något bättre på kall motor. Provkörde dock inte.

Jag skapade en tråd nyss om det går att se om membranet är trasigt. För det verkar vara det enklaste och billigaste att börja med o byta.
Ha
10
Hackwin
525i touring -95
Hej.
Min 525a hade samma syntom när jag skulle åka hem från jobbet för någon vecka sen.. ingen skillnad dagen efter heller.
Jag gjorde rent Luftmassamätaren och då vart det bra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.