|
|
|
|---|---|
|
Hur känns en sliten koppling, någon som kan förklara det på ett bra sätt? The Dude | |
rsarits |
Den slirar=tappar greppet vid kraftigt gaspådrag, särskillt på 4:an och 5:an, även när du växlar från lägre växlar på fullgas och släpper upp kopplingspedalen snabbt, du kan höra det på att motorn inte går ner i varv direkt när du släpper upp pedalen. På höga växlar så går motorn upp i varv utan att hastigheten ökar lika snabbt. Hoppas du blev klokare av min förklaring Micke |
|
ok, om den e lite sliten, hur länge kan man köra innan den ger sig? Vad händer när den ger sig, förutom att du inte kan köra bilen, något mer som kan gå sönder? The Dude |
|
| Kör du länge med en dålig koppling riskerar du att "bränna" svänghjulets yta, vilket kan ge en huggande koppling. (Lamellen har ju svänghjulet som friktionsyta på ena sidan och tryckplattan på andra. När du byter koppling byter du ju både tryckplatta och lamell men svänghjulet ska ju helst klara motorns livslängd). | |
| kan de vara därför de luktar bränt från bilen när man kört hårt?? | |
|
Nife, Det är inget självklart samband mellan att kopplingen är sliten och att det luktar bränt när du kör hårt. Lukten du känner kommer säkerligen från kopplingen som ju blir väldigt varm vid flitigt användande och friskt gasande, även en helt ny koppling. |
|
| -->nife..känner du lukt efter hård körning kan den oxå komma från bromsarna, däcken..eller dina kalsonger... ;oP | |
|
hehe :) Beat My Wagon |
|
|
Eller katten.... ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Fast den borde ju blivit utbränd vid det här laget :) ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
blah! tack för svaren, även fast alla inte va såå seriösa! *blänger på dodger* .. *OT* ser man nån skillnad i nyans på färgkod 286/3 och 285? /NiFE - Nice life |
|
| ..*blänger tbx*.. ;o).. 2/3 av mitt svar va iaf seriöst..sen kunde jag bara inte låta bli... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.