AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.084

Motorstopp Z3 -97 2,0

Ni
5
Niklas N
Z3 roadster -97 2,0
Undrar om någon varit med om något liknande ?
Var ute igår och körde i fint väder på en ganska ojämn guppig väg.
Plötsligt vid ett lite kraftigare gupp började varvräknaren att flaxa upp o ner och motorn dog.rullade framåt och vipps var motorn igång igen.Parkerade bilen och skulle efter ca 4 tim köra vidare, hann bara ca 500 m då la den av igen.stod stilla i 10 min.Provade återigen,fick igång den,körde 1 km (fungera på alla cylindrarna)
men dog igen,blev tvungen att bogsera 2 mil valborgsmässoafton inget kul.
Någon aning vad detta kan vara ??

N:et
Kolla så att det inte är nått kontaktstycke i på/runt motorn som har åkt isär.

/Calle

"M Needs No Gimmicks"
Länk
Ni
5
Niklas N
Z3 roadster -97 2,0
Ok !
Har redan kolllat detta men kunde inte hitta nåt på ovansidan/sidorna av motorn
Finns det flera viktiga slangar / kopplingar reläer mm.under eller på svåråtkomliga ställen som kan vara av betydelse ?

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Kolla batterikablarna, alltså anslutningen till batteriet. Bör väl finnas en jordfläta mellan motot o chassi, kan vara värt att kolla så den sitter som den ska.

Lider med dig, hoppas du hittar felet snart!
Ni
5
Niklas N
Z3 roadster -97 2,0
Ok !
Tackar för tipsen
Den startade i dag och gick 15 min på tomgång.Men vet fortfarande inte vad motorstoppet berodde på.Vågar inte ut o köra innan jag konstaterat detta.
Kan en verkstad med datorutrustning se i loggen vad som hänt ?
Eller man är tvungen att ta den på bar gärning ?

Ni
5
Niklas N
Z3 roadster -97 2,0
Tackar för ditt tips Magirus
Skäms faktiskt en aning, hade ju batteriet bortkopplat under vintern och glömde
naturligtvis att spänna den ena av två muttrar på + sidan.
Gissa om jag är glad !
En annan sak jag har lite problem med är larmet.
Vanligt förmodar jag.
Vill sätta ingång i tid o otid så försöker att inte använda fjärrkontrollen utan låser bilen med nyckeln istället.
Någon som har ett annat bra tips var man kan få det fixat eller hur man skall gå
tillväga för att få det att funka.

pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej jag kan rekomendera att du åker till verkstad för att kolla vilken sensor som löser ut larmet. Jag hade problem för några år sedan och kunde tack vare den kollen spara en del tid.

I mitt fall var det larmkontakten bakom stereon som strulade men den sitter i samma slinga som larmkontakten till motorhuven. Motorhuvskontakten sitter lite illa till så den bytte jag först vilket inte hjälpte sedan monterade jag bort larmkontakten för stereon.

Sedan dess har ej haft larmproblem utom nu i vintras när det blev riktigt kallt. Men det tror jag beror på att batterispänningen sjönk.

Lycka till

Per
Ni
5
Niklas N
Z3 roadster -97 2,0
Tackar för dina rekomendationer Per.
Hade nog inte tänkt att pilla med det själv även jag är ganska van vid att
koppla kablar (elinstallatör till yrke) men när det gäller bil o larm till bilar är det en helt annan historia.
Hade själv problem i vintras när batterispänningen sjönk men efter uppladdning av bilbatteri försvann det problemet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.