AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
373

Luftmängdmätare 525i 24v -91

Torda
Bilen går lite oroligt genom hela registret, men om jag tar bort kabeln till luftmängdmätaren så blir bilen helt stabil i gången, men jag antar att den måste vara inkopplad med tanke på avgasvärde och dylikt. Måste det promt vara den som det är fel på eller kan det härstamma från boxen? Kan tillägga att jag hde bort strömmen för att reda ut ett skapligt kabelbrott i kofferten helt nyligen. Vad ungefär kostar en sådan ny/begagnad???
Torda
hörde med BMW idag och de påstår att det är betydlig vanligare att lambdan går sönder och att bilen då beter sig på detta vis. Är de någon som kan styrka detta, eller är det bara att lämna in bilen på BMW, så att de kan diagnostisera bilen via datorn??
Min bil började helt plötsligt att hacka, rycka och tappa effekt genom hela registret. En flaska injectorcleaner av den starkare sorten tillsammans med 40 liter bensin avhjälpte problemet innan soppan var slut.
Jag talade med en mycket erfaren mek som sa att 1 deciliter automatlådeolja av typen dextron 2 eller 3 till 50 liter bensin håller ventiler och insprutare i toppskick utan att skada katalysatorn.
Torda
har provat insprutningsrengöring av den starkare (dyrare) sorten, dock utan resultat. När bilen är kall går den cirka 7-8 sekunder innan fenomenet inträffar att den börjar hacka och gå oroligt på tomgång. Oroligheten följer med även på högre varv, men dock ej så tydligt.
Torda
skulle bara meddela att jag haft bilen inne på BMW i Linköping och de kunde efter 4 timmars felsökning konstatera att det satt en styrbox från en 520 manuell i bilen!!! Fick via annonserna på BMWpower tag i en som passade på mindre än ett dygn. Nu går bilen perfekt, men vilket kålhuvud sätter i en sådan box, i de tidigare ägareleden???
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Han insåg väl att boxen till en 525:a var dyrare eller svårare att få tag i... skulle jag tro iaf !

shit happens brukar man ju säga ;)

tur att det löste sig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.