|
|
|
|---|---|
Grusse |
Kylaren sprack på min bil, så motorn gick upp på rödmarkeringen på tempmätaren. Jag stängde av bilen direkt när mätaren gick upp på rött, och nu är kylaren bytt men jag har fortfarande problem med att den stiger i temperatur efter ca:1mils körning? Jag har luftat systemet X-antal gånger, och det kommer inte en gnutta luft nå mera. Så jag undrar nu om någon som har erfarenhet kan svara på om det verkligen kan vara någon luftficka kvar någonstans, eller om det är toppen eller toppackningen som gått? Kan tillägga att bilen går precis som vanligt, och inte vitröker. Och det verkar inte som att det minskar med vatten i den heller, och det finns inte nå vatten i oljan heller? Men det som är oroväckande är att jag tycker det blir ganska högt tryck i kylsystemet, om man klämmer på slangarna så känns dom ganska stumma? Men jag testade att starta bilen när den var helt kall och stod och kände på kylarslangarna, men det var först när motorn blivit riktigt varm som det började bli högt tryck i systemet. Motorn är en 2,8l M52 -97 |
|
Skruva bort luftskruven högst upp, på min satt den på övre slangfästet uppe på plastkåpan på motorn. Fyll på vätska, jag fick i fyra liter i min bil och jah hade samma fel som du. (Därför fick jag bilen billigt!) If it works, don't fix it. |
|
| Det är kanske fel på kylarlocket som inte släpper ut övertrycket i systemet därav för högt tryck i systemet | |
| Hade du på max värme i kupen när du luftade? Om inte så gör om, gör rätt:) | |
Grusse |
Kylarlocket har jag redan bytt. Max värme hade jag inte på i kupén när jag började lufta, men jag kom på det efter en stund men då kanske det var för sent? Det kanske blir luft kvar i systemet om man inte har max värme på från början? |
mole |
BMW bilar är skitsvåra att lufta. Du måste börja med kall bil och som det redan sagts, fyll vatten i de lilla hålet efter du tagit bort skruven. Jag hade samma problem, luftade som en galning men bilen blev varm. Efter läst här på forumet så blev det rätt. Ska finnas en guide här nånnstanns på forumet |
Grusse |
Jag får testa att tömma systemet igen då, och börja om från början. |
mole |
Behöver inte tömma tömma bara börja med luftningen som vanligt. Glömm inte fylla på vatten i det lilla luftningshålet ovanpå slangen, en liten tratt kan vara bra att ha. |
mole |
Det felet jag gjorde var att jag luftade när bilen var varm. När jag gjorde det med kall bil blev det bra. Då hade jag redan bytt termostat och rivit ned vattenpumpen, helt i onödan :) |
Grusse |
Okej, men nu när jag har luftat när den varit kall så finns det ingen luft kvar. Det är fullt med vatten i båda luftskruvs hålen, och även normal nivå i expansionskärlet. Så om det nu är luft kvar så måste det vara en ficka som inte vill leta sig fram till luftskruvarna? Det var därför jag tänkte att jag skulle tömma systemet och börja om på nytt? |
|
Ja, vet ju inte riktigt exakt hur du gjort.. Men jag fyllde först upp systemet, tog bort luftskruven på sidan kylaren och fyllde upp i exp. kärlet(via kylarlocket s.a.s.) tills det rann ut ur luftskruvshålet...Varvade sedan motor några ggr till ca 2500rpm för att få bort ev. luft redan då(håll koll på temperaturmätaren+ max värme till kupén)...sedan körde jag en sväng för att få kylvätskan/motorn varm, naturligtvis med ögonen kollandes tempen...sen kollade jag om det fanns luft kvar i systemet genom att öppna luftskruven lite efter körningen...ingen luft kvar, bara strömmande vatten då. OBS! luftskruven på termostathuset lämnades då orörd i alla lägen...dvs STÄNGD. Pratar alltså om min BMW 523i-97, och detta gjordes då min luftskruv gått sönder/spruckit och hade läckt en smula..upptäcktes under en tur då det ångade friskt runt motorhuven ochn tempmätaren åkte lite jojo :) Jag klarade toppen iaf. Man ska samtidigt hålla lite extra koll på nivån i exp.kärlet i någon vecka efter detta.. Jag fick efterfylla en gång. Mvh Janne. |
|
Grusse |
Jag testar med att tömma systemet på vätska i morgon, så får jag se om det går bättre den gången att lufta? Är det ingen som har tips på hur man kan konstatera om toppen är spräckt/skev förutom vatten i oljan? |
|
Tja, du kan ta ett prov av kylarvätskan(co)...verkstäderna brukar ha en dylik mätare. Kladdig grå sörja i oljesump, exp.kärl? Stiften ser bra ut? "Bubblar" det i exp.kärlet när du startar motorn? Men visst, jag kan ju förstå att du är lite orolig, men hitintills så tycker jag inte att du ska oroa dig för toppdefekter. Du kan ta kompressionsprov också..Ibland kan man upptäcka defekter på topp/packning då, men det är inte heller ett 100 test iofs. Men om motorn "går bra"(jaja, den blir ju nu lite varm tydligen+ hårda slangar, men det kan ju indikera luft kvar i systemet) annars så ska man inte behöva misstänka sådana fel.. Lufta först igen,låter mest som om du har luft någonstans...lite svårt i denna motor att få ut alla luft emellanåt har man ju läst om iaf.. Mvh Janne. |
|
Grusse |
Jag gjorde ett försök idag igen, men samma problem kvarstår. Och jag kollade ytterligare en gång på oljan, men den ser fullt normal ut. Så inga spår av vatten i den, och stiften ser bra ut. Det ser inte ut som att det bubblar i exp.kärlet heller? Jag tömde systemet, och började lufta på nytt. Och jag fick i samma mängd vätska nu den här gången. Sedan så åkte jag en kort runda(ca:2km), och stannade för att kolla nivån. Nivån i exp.kärlet var oförändrad och jag klämde på slangarna för att kolla om det byggt upp något tryck än men dom var fortfarande mjuka, så jag fortsatte att köra vidare. Jag körde ca: 7-8km lugn körning, och tempmätaren låg stadigt på mitten. Så jag stannade för att kolla nivån i kärlet. Och nu hade nivån hamnat nästan i toppen av kärlet, men det var fortfarande inget märkvärdigt högt tryck i systemet. Så jag fortsatte åka ett par kilometer till, tills motortempen började närma sig strecket mellan mitten & rödmarkeringen. Stannade och nu hade nivån nått ända upp till kylarlocket såg det ut som, och slangarna var hårda alltså ett högt tryck. Bilen fick stå för att kallna någon timme, och sedan öppnade jag luft skuven på kylaren men det fanns inte en gnutta luft! Så nu funderar jag på vad jag ska gå vidare med? Kanske kolla vattenpumpen & termostaten? Eller har någon nån annan teori på vad det kan vara för fel? |
|
Om du inte får i mer vatten och ingen luft kommer så kan vattenpumpen ha gett upp. De har en ful ovana att inte tala om när de slutar jobba... Larmar den om kylvätskenivå hög/låg? If it works, don't fix it. |
|
|
Prova att lyft upp bilen där fram, det hjälpte mig när jag inte fick ut all luft i en fd bil. M3 E30Länk |
|
|
Så här brukar det se ut med dina symptom Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Inget svårt alls att lufta BMW. Fattar inte varför det är så många som säger att det är svårt.. isåfall e de nått annat som e fel. Bilen ska inte stå i lutning eller nått annat iheller. Av med luftskruven sidan om kylarlocket.. av med kylarlocket och fyll på kylvätska tills det bara kommer kylvätska ur det lilla luftningshålet. kläm lite på slangarna.. fyll på igen tills det inte kommer mer luft utan bara kylvätska ur luftningshålet.. skruva dit luftskruven och på med kylarlocket. Det är allt som behövs.. eventuellt om du är osäker kör du en runda sen och låter bilen svalna och gör om samma sak igen. Har aldrig behövt göra annat på mina för att dom ska bli luftade och det har alltid funkat utmärkt. |
|
| Hur är det med din termostat? Det är inte den som gått sönder och inte öppnar? | |
|
@trucker: visst är det intressant att göra den upptäckten^^. Pumpen kostar lite mindre än en topp iaf... If it works, don't fix it. |
|
mole |
Smajly jag gjorde det med varm motor till ingen nytta. Motorn/vattnet måste vara kallt när man gör det. Har aldrig varit med om liknande med annan bil. Höll på o bli galen pga det hela. Men när jag gjorde det med kall motor gick det direkt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.