AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
913

Tempen sjunker i min e34 540

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Tjenare
Jag var ute o körde idag, så märker jag att tempen gått ner till precis över blått. Inte bra tänker jag o stannar till. Jag vet att bilen är varmkörd så det är defenitivt nått galet. Stänger av motorn och öppnar huven och känner lite på slangen mellan kylet och vattenpumpen. Den känns ganska varm men framför allt hård. Känner även lite lätt på locket till expansionskärlet. Det sitter hårt, som att det är mycket tryck som ligger på underifrån.
Nå ja vad kan man göra? Jag satte mig i bilen o starta igen o tänkte vända hemåt, då gick helt plötsligt tempen upp till mitten.
Ok skönt, det var bara nått galet som var på tok tänkte jag, men efter någon kilometer så gick tempen ner igen.
Jag tar mig hem, stänger av motorn, kollar lite och slår på igen; tempen stiger till "normal". Stänger av och nu skriver jag detta...
Någon som har en idé? Termostaten kanske det kan vara men jag tycker att det är konstigt att den stänger efter ett tag, dessutom måste nästan tempmätaren sitta i kylet för att den teorin skall kunna stämma. Kan det vara glapp någonstans?

Väldigt tacksam för svar.
/Markus
mole
tror det e termostaten
Min termostat e sönder, den e öppen hela tiden, på motorvägen är min bil "kall"
I staden är den varm
Ska byta termostaten så fort jag får tummen ur.....
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Mmm Men kan det verkligen vara så? Det borde inte vara så högt tryck om det verkligen vore "kallt"... Dessutom borde den väl inte bli varm så fort man startar om bilen?
mole
Det du säger låter skumt men jag hade iaf kollat termostaten, tror inte du behöver läga ned många minuter på att kolla den
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ne det är väl sant. Jag bytte precis plastlocket från termostaten... Dock jävligt pilligt!
Att tempen stiger lite när man stannat till är inget konstigt, när cirkulationen på kylvätskan stannar kommer eftervärmen från motorn att öka temperaturen.
Symtomen tyder helt klart på en defekt termostat som inte stänger, därav lite för låg temperatur i fartvinden och lite högre i stan eller vid kökörning osv.
Övertrycket i kylsystemet är helt normalt och påverkas inte nämnvärt av termostaten. Något 10-tals grader upp eller ner runt de 110-120° som råder inne i kylkanalerna i topplocket ger fortfarande ett rejält övertryck i systemet.

FP
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ok, skall kolla upp termostaten på söndag om jag hinner. Men en sak förstår jag inte riktigt. Det är dock fortfarande en sak jag inte riktigt tycker stämmer in...

Det är så snabba fluktuationer. Den står på kall när man kör, så stannar man o låter den stå kanske max en minut på tomgång, sen stänger man av, låter den stå i kanske nån minut om ens det. Så slår man på den igen, och då går den genast upp till mitten. Sen när man kört en bit så går den ganska (på kanske 4 sek) ner till blå igen.

Om det verkligen är vattentempen som visas så tycker jag att det känns som snabba förlopp för att vara en konstant öppen termostat. Fast samtidigt har jag hört någon stans att på vissa bilar visar den inte visar vattentempen utan visar mer om det är bra (mitten) om den är för varm (röd) och för kall (blå). Visserligen beroende på tempen, men inte direkt kopplad. Har min bil så tro?

PS Folke, vad drar din 528:a?
På någon minut eller två hinner (stillastående) kylvätska värmas upp rejält inne i kylkanalerna. Termostaten är oftast inte konstant öppen, den rör sig bara mindre än normalt och stänger inte helt osv. Många blir förvånade när de kollar på en termostat i arbete, t.ex när man testar den i kokande vatten, det är små rörelser normalt och ännu mindre när den har tröttnat.
Mätaren visar kylvätskans temperatur med färgade fält istf gradering i grader C osf, inget konstigt med detta och samma som på de flesta bilar. Tillåtet område är mellan blått och rött fält, men många (inkl jag,...) är hysteriskt noga med att nålen skall stå exakt i mitten, vilket den inte behöver egentligen.
Givaren sitter inte ute i kylslangar eller i termostathuset utan inne i nån central del i kylkanalerna. På M52 sitter den i bakkant på topplocket, kan inte säga hur det är på just din motor.

FP
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ok. Att tempmätaren sitter i motorn är bra! Då visar den antagligen rätt. Ända sättet den skulle kunna visa fel på är väl om vattnet skulle övergå till ånga, då kanske mätaren inte uppfattar tempen på samma sätt. Eller att det är en luftficka precis vid tempen.
Någon som vet om man behöver lufta kylsystemet och hur man i så fall gör det?

PS igen. FP, hur mycket drar din bil?

Det varierar. Rekordet i lågförbrukning har varit runt 0,68-0,70, annars kanske runt 0,80-0,90, sällan över litern annat än vid ren stadstrafik med typ 29km i snittfart osv.
Lufta: Jepp noga och mycket men du behöver inte tappa ner hela systemet för att byta termostaten. Kan tyvärr inte E34 men det bör sitta luftskruvar osv, annars inget speciellt knepigt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.