AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.825

Hur noll-ställer man servicelampan (E90)

Sida 2 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Clubsport//

Ber om ursäkt om du tog åt dig, jag borde kanske skrivit "generellt" istället!

Och nej, det där tjatet med garanti vs Service är bara myt. Hede en importerad 323 E46 med sprucken bakvagnsfästen som reparerades via BMW-Sverige. Ingen från BMW bad om att få kolla i serviceboken för att ta in bilen. Samma sak med en bekants bagagelucka på en E39 touring för rost.

Innan vi åkte till BMW hade "jag" sagt till honom att ta med sig S-boken, men på BMW frågade de bara efter hur många mil bilen hade gått utan att be om att få se serviceboken, bilen vad dessutom importerad.
Men om man skulle få motorhaveri på en ny bil, och man inte har några stämplar i serviceboken, så kan man se i stjärnorna efter nån garanti.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det är väl klart att det finns stämpel i boken, de 3 första åren är ju gratis dessutom. Sen så 3 år gammal bil är inte ny längre, kanske just därför fri service utgår just då. Lite skillnad om man inte lämnade in bilen hos auk-verkstad de första 3 åren och bilen får motorhaveri men har du s-bok med stämpel från de första 3 åren då är det inga problem. Hur länge täcker garantier för motorhaveri?
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
SAAB, (om nu det är ett relevant exempel) har 8 år oavsett miltal?

Förutsatt att inga ej auktoriserade mekar varit inblandade, då frånsäger dom sig allt ansvar.

Full heder för alla som mekar själv, är det en hobby så är det.
Men var vaksamma på att alla garantier upphör.

\Mats
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Detta var det första jag hittade när jag Googlade motorgaranti.
Länk

\Mats
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Matsh//

BMW's motorgaranti är väl inte längre än 3 år?
Andra garantier i övrigt, såsom rost eller fabrikations deffekt har ingenting med hur många stämpel du har i boken att göra.
Saabs motorgaranti för 9-5/9-3 är lite speciell och kan inte jämföras med andra märken.

Annars har man ju motorskadeförsäkring från försäkringsbolaget på svensksålda bilar upp till 10,000mil eller 8 år. Ett krav är att MRF-ansluten bilverkstad skall ha utfört service och att serviceintervallen har följts.
Börjar man serva bilen själv direkt efter att den fria servicen utgår efter tre år kan man alltså glömma denna försäkring fram tills dess att den rullat 10kmil.

Ser egentligen inget fel att meka själv om man anser sig ha kunskaperna, dock kan man ifrågasätta hur intelligent det är på en nyare bil i prisklassen 140-150kkr som ju är fallet med en 325 E90 -06.

Ser heller inget märkligt att lämna in bilen, även när det gäller enklare ingrepp som oljebyten. Resonerar själv som så att min fritid (dvs när jag inte jobbar) är värd mångdubbelt mer än de 2000kr/h som märkesverkstaden debiterar. Min fritid spenderar jag mycket hellre med familj eller vänner än i en GDS-hall, men alla är vi olika.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kristoffer_L//

Hur svårt är det att byta olja och kanske om det behövs bromsar oavsett om det är en 325 från 06 eller 03? Har gjort det förr och tänker även fortsätta med det.

Hur intelligent är det att slänga pengarna på någonting som du klarar av själv och har gjort så i alla år? De pengarna spenderar jag hellre tillsammans med familjen än att ge till auk-märkes verkstad. Jag har aldrig haft problem med att sälja mina bilar heller trots gör det själv-service efter att fria servicen gått ut. Varför då ändra på ett vinnande koncept när det har fungerat under alla år? :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De pengar du "tjänar" på att serva själv förlorar du på att kretsen av spekulanter sjunker drastiskt. Det har du sett flera exempel på. Clubsport har en utmärkt poäng i att om bilen inte har fått service av fackmän, vad har man snålat på i övrigt?

Men din bil, dina pengar. Starta bara inte en tråd "Varför är min 325 så svårsåld?" på Autopower sedan.

Vad jag försöker förklara är något som många ekonomiskt lagda GDS förespråkarehar har svårt att vilja förstå, nämligen att ens egen tid inte är gratis utan också har ett "pris".
Enklare uttryckt: Oavsett hur enkelt det är att byta bromsar eller olja så ser jag det som en förlust att behöva spendera ett par timmar en lördag med följande aktiviteter:

1)Åka till BMW o köpa rätt olja+filter+mikrofilter
2)Köra vidare till kompis/kontakt för att fixa/låna verktyg
3)Åka vidare till en GDS hall
4)Vänta på din tur i GDS hallen
5)Utföra arbetet
6)Släcka service lampan (tillbaks till BMW igen?)
7)Lämna tillbaka verktygen till kompisen
8)Köra hem och tvätta fingrarna :-)

Ekonomiskt hade jag kanske i bästa fall sparat 30min debiterat verkstadsarbete dvs högt räknat 1500kr i exemplet ovan, men samtidigt förlorat några timmar en lördag. Dessa timmar kan inga pengar köpa tillbaka :-)

Istället väljer jag att lämna in bilen 07.15 på morgonen en vardag. Tar därefter tåget/bussen/lånebil till jobbet och hämtar sedan bilen 17.00 efter arbetet. För denna service betalar jag 2500-3000kr men i gengäld har jag en fri lördag med familjen. Vilket jag prioriterar mycket högre.

Självfallet så faller resonemanget ovan om man ser mekandet som sin största hobby och går igång på att fixa med bilen. Då prioriterar man troligen helt annorlunda.

Som jag skrev i slutet av mitt förra inlägg, alla är vi olika och har olika prioriteringar här i livet.
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Jag tror vi börjar närma oss "pudelns kärna" vad nu det betyder?

Meka själv är helt OK, det är ju en del av njutningen av att äga en bil.

Jag drömmer fortfarande om ett vitkaklat garage och en E30 M3 -89,a.
Gärna med smörjgrop.

Andemeningen med mina inlägg är att man inte skall mucka med leverantörer om man har brutit förpackningen och rört om i sylten.

Fortsätt gärna att meka själv, men var beredda på bakslag, och som tidigare inlägg säger, det blir svårt att sälja i 3,e 4,e hand om dt är hobbymekat.
Detta gäller självklart inte 635,or ägda av entusiaster.

\Mats
gO
1.407
gOry
335i Touring
Kristoffer_L om du hade en son hemma så skulle du kunna gjort oljebytet till en minnesvärd stund, sparat pengar, och lär ut allmänkunskap. Har själv minnen från när jag var lite då jag vart med och mekat med båter, bilar motorer osv med farsan och de är då man har lärt sig.

GDS hall är väl lite väl att ta i för att oljebyte?

Jag förstår dig och gordan, men jag skulle heller nog aldrig servat bilen själv ifall man fortf har motorgaranti kvar, men nu är min bil från -96, men jag kommer förmodligen lämna in den för insp II i alla fall, men filter och oljebyte ska jag göra snart.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kristoffer_L//

Det du inte begripper är att jag åker inte till nån gds-hall. Lämnar bilen till min far, där fixar de det åt mig! Jag tjänar på det, min familj och den som köper bilen av mig behöver inte vara orolig över att kanske en finnig praktikant varit och skruvat i hans bil utan det att bilen har servats av folk med många års erfarenhet. Capisce?

andreas_lofgren//

Don't worry, du kommer aldrig att se en sådan tråd från mig. Har sålt flera Bimmers även Mercedes och aldrig haft problem med dem. Mina bilar brukar vara så välskötta och välutrustade så de brukar vara lätta att bli av med. Enda bilen som jag hade lite problem med att bli av med var en av min Slk, men det berodde på att jag försökte sälja den i november, men den såldes den med, en månad senare.

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Skriver man bara ner vad man själv gjort med bilen och när, sparar kvittona osv så är det inga större problem att sälja bilen. Om någon ev. köpare är skeptisk så är det fritt fram att köpa en annan bil...
Det syns nog också på bilen skick om man är noggrann eller inte. Ser bilen sjaskig ut kan man nog anta att servicen inte varit den bästa.
Men det är klart att dom bilar jag själv sålt efter att ha gjort all service själv har ju varit lite äldre.

//Johan
Används originaldelar och produkter så är väl det ok, sålänge man inte kör nån Biltema/Mekonomen lösning.
Men jag tycker fortfarande att det är lite väl att serva en bil själv som inte ens är 4 år.
We
159
Weelie
435D GC-15
Allting är förståss relativt. Ska man bara ha bilen ett par år och bara köra några tusen mil kan jag förstå att man lämmnar bilen till en märkesverkstad men om man ska ha den 10- 15000 mil ser jag ingen anledning att göra det, under förutsättning att man kan och själv vill serva bilen.
Personligen tycker jag att man får en helt annan koll på bilen när man gör det själv, och dessutom gillar jag och skruva.
Har förövrigt riktigt dålig erfarenhet av service på märkesverkstäder (Volvo och VW).Blev "påtvingad" dessa avarter till bil i jobbet så det var därför jag inte skruvade själv. BMWs service kan jag inte uttala mej om men dom är väl bara människor dom också.
Följande saker har hänt mej efter service på märkesverkstäder.
Tappade oljepluggen i motorn med bogsering som följd, motorn klarade sig eftersom jag hann stänga av den i tid.
Fick bilen krockad i samband med provkörning efter service!!
Oljebehållaren för styrservon helt tom.
Höger frambroms låg på så hårt att det började ryka. Hann åka 5km efter att jag hämtat ut bilen från verkstaden.
Fick bakbromsarna underkända på besiktningen. Bad verkstaden byta både skivor och belägg eftersom skivorna var helt slut. Fick tillbaka bilen med enbart belägg bytta.När jag frågade varför man inte bytt skivor sa dom "Vi har ju släckt tvåan".
Skulle kunna göra listan ännu längre med alla småsaker.
Hoppas BMW har bättre sevice men själv tänker jag inte chansa.

Mvh
H-O
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
jag tror faktiskt att många lämnar in bilen pga osäkerhet hur man gör och att man inte ens vet vilken olja man ska köpa ...eller ens hur man bytar oljefiltret
och ärligt talat ...tror ni BMW varmkör motorn ordentligt innan dom tappar ur oljan så den rinner ordentligt ur ..SVARET är NEJ !! ..dom provkör bilen efter service ...dom är helt galna och inte fattar något...!! ..
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
många kontorsnissar som inte ens har ett 16 lednyckel eller hylsa lämnar in bilen naturligtvis...och hur fan ska dom orka krypa in under bilen ...haha ...och få massa olja på fingrarna...tror ni på han däruppe också eller ;)
RobertBmw det luktar lite avundsjuka, drömmer du om kontorsjobbet du aldrig fått när du går förbi fönstren på gatan?

Många kontorsnissar har racing som hobby, eller älskar att meka eller snickra på huset.
Bara ett tillägg.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är snarare tvärtom. Kontorsnissar gör gärna saker med händerna på fritiden eftersom det är något helt annat än vad de gör hela dagarna. Och vad jag vet blir de inte smutsigare än andra när de skruvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.