|
|
|
|---|---|
|
Är ägare av en 530iT-93 sedan ett år tillbaka och har aldrig varit riktigt nöjd med tomgång/körbarhet på bilen. Den har betett sig lustigt vid olika driftsförhållanden. T.ex. rister motorn som en gammal diesel vid kallstart med AC:n inkopplad och den dör väldigt lätt vid start från stillastående och tomgången åker jojo när man frikopplar i hög fart mm. Har läst andra V8 ägares liknande bekymmer och har bara kunnat instämma. Har bytt insugsgavel och tändstift mm men väldigt små resultat. I dag tog jag bort tomgångsmotorn och rengjorde den, den var mycket geggig, och si, det blev en helt ny bil! ALLA tidigare nämda problem var som bortblåsta, bilen blev en BMW igen! Speciellt kraften på tomgång var den största segern. Jag måste ju konstatera att V8:an ÄR en underbar maskin förutsatt att allting fungerar som det ska! Tips är att när man håller tomgångsmotorn i handen så skall det gå att vicka på spjället genom att vrida motorn hastigt fram&tillbaka. Den skall då slå mellan dess ändlägen. Jag använde vanlig rostlösare och tvättade med. Lycka till! Glad 530-ägare! Micke | |
|
Var sitten tomgångsmotorn. Har även lite vibrationer på tomgång. |
|
|
Tomgångsmotorn sitter ovanför insugsgummiröret precis innan spjällhuset. Ta bort den stora plastkåpan över insuget så kan du inte missa den! En 3-stiftkontakt sitter på den också. Micke |
|
|
Dum fråga kanske, men vad är en tomgångsmotor för något? Finns det på min också? mvh Berg "Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS |
|
|
Tomgångsmotorn är ett variabelt luftspjäll som bl.a. skall se till att konstant tomgångsvarvtal hålls. Ligger t.ex. och kompenserar när kopplingen släpps upp vid start så att motorn inte sjunker i varv för mycket. Har antagligen med lambdasonderna och kattarna att göra så att inte för mycket oförbrända avgaser släpps igenom. Micke |
|
| Tack för hjälpen med lokaliseringen | |
|
Jag har även upptäckt en annan skillnad; från att gå skitdåligt och inte svarar på gas när den är kall till att gå perfekt från det att jag startar upp. Sen känns det som att den ger ca 50 hästar till. Ännu gladare 530-ägare. Micke |
|
|
Jag känner igen din glädje! Hade samma problem som du men när jag bytt insugsmembranet så var lyckan ett faktum. Åter silkeslen tomgång och råkraft. Nästan allt om touring! Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.