AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.505

Obalans i Däcken

Oa
53
Oa1
535 xD -16

530 xD -17 Innovation edition
Hej alla!

Har en 540 e39 -97 och har obalans i sommar däcken fram har balanserat dom 2ggr nu på en ordentlig firma men problemet återstår har bytt skivor och belägg fram dock från mekonomen. för det vibrerarar ganska kraftigt till och från i ca 70-90 ibland går det riktigt mjukt å fint utan vibrationerna men sedan så kan det vara helt tvärtom att det känns som däcken håller nästan på att lossna, någon som har nå bra ide på vad som kan vara felet?

tackar på förhand!

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har du centrum distanser kan vara de som inte är riktiga eller att fälgen inte sitter riktigt på navet för där är ju uppenbart inget problem med fälg och däck

Att skivorna inte skulle vara runda har jag lite svårt att tro

Vet iofs att E39 är känsliga på framvagnen kolla bussningar i framvagnen också så att det inte är det som spökar

Du har förstås kollat hjullagren

Bara några förslag

Ha de T

Oa
53
Oa1
535 xD -16

tackar ska kika igenom det lite av det dära

Fu
52
Fullställ
BMW Z3 Coupe 2,8
byt länkarmarna, bussningarna är slut
ha dt
Sök på vibrationer och E39 eller 5-serien här på forumet så har du läsning fram till jul. Det finns 5-serieägare som slitit sitt hår och gråtit blod efter att ha bytt i princip varenda pinal i hjulupphängningen på sina femmor, utan resultat. Har för mig att de mest mekkunniga här på AP hävdar att vibrationerna i 90 procent av fallen går att härleda till felbalanserade eller orunda däck, så börja inte byta ut allt i framvagnen innan du vet att däcken och fälgarna verkligen är ok.

Seså, flytta dig
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oa1:
Du hade alltså inga vibrationer alls med vinterhjulen?

Jag hade ganska snarlika symptom i min E32:a, bytte dessa böjda stag i framvagnen dvs både höger + vänster sida..undre bärarmar är antagligen en benämning på dessa....
Vibrationerna som bortblåsta efter bytet..

Nu skriver jag inte att du har samma fel, men gå under och kolla efter glapp i din framvagn..

Mvh Janne.
RobKla
Oa1.

Jag hade samma problem på min e39 Touring -99, trodde att det var länkarmen eller grym obalans.

När jag körde 50-80 så hoppade bilen oroväckande mycket men övriga hastigheter var det jämnt och fint.
Jag lämnade in den och det resulterade i att två nya fick införskaffas.

Det var cord-brott på 2 av däcken som gjorde att vibrationerna uppträdde vid viss hastighet.

/Robban

Du borde höra om bakre länkarmarna fram är dåliga då det är en klonkande ljud som hörs vid inbrommsning, hade detta problem på min e34, annars går det att se om du ber en polare att titta på hjulet när du rullar fram 2m och brommsar, rör hjulet sig bakåt så är bussningarna i länkarms infästningen slut.
Oa
53
Oa1
535 xD -16

Får tacka för alla tips ska pröva mig igenom å se vad det kan vara ;)

Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Är fälgarna vinda?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.