|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Doktorns definition av busenkelt var inte helt i fas med min egen... rycka loss handskfacket? Johan_S: bakom klädseln? Menar du där säkringarna sitter? Kläm gärna med en bild, en bild säger mer än tusen handskfack! :) |
|
|
Lasse: Doktorn sa "Øppna ditt handskfack, ta sen tag i det och dra det rakt bakåt så att hela handskafackluckan føljer med." För de flesta av oss är detta verkligen busenkelt. Det behövs ingen stor kraft, handskfackets snillrika mekanism möjliggör en förflyttning av denna i bilens längsled. Detta ger en oanad åtkomst av diverse elektronik och kupefilter. :-) |
|
|
Har tyvärr ingen bild på det, men ja, den sitter i närheten av säkringarna bakom isolering/klädseln. --- Min bil: Länk |
|
|
Så, dags för en liten update i denna tråd. Som jag tidigare skrivit i tråden så har jag fått felkoder på EDC bekräftade. Jag har nu gått och våndats över denna sak himla länge utan att ta mig kragen och göra nåt mer åt saken än att köpa en begagnad EDC styrenhet att testa med, vilket inte gav några skillnader. Jag har dessutom varit sjukskriven fr o m November och nyligen genomgått en rätt stor och besvärlig operation som tagit kraft tid och tankar, vilket jag kan ha som hyfsat legitim bortförklaring till att jag låtit EDC-problemt bero under lång tid. Men, så har jag nu börjat komma tillbaka till ett normalt liv igen trots 75 stygn på benet, och fått lust att rota med detta EDC-problem igen medan sjukskrivningen går mot sitt slut. Jag hade beställt en tid för koll av felkoder, test av annan EDC-box, på BMW här i stan i Torsdags. Och inför detta så hade jag tänkt frilägga kontaktstyckena till de bakre EDC-dämparna för att kunna utföra kontroll av ledningsnätet mellan styrenhet och dämparna, samt kontrollera om det kom 5V till rätt stift i kontakterna till dämparna. Då dessa kontaktstycken sitter gömda under hatthyllan så måste man ut med hela baksätet som jag förstod det, vilket jag alltså satte igång med dagarna före den bokade tiden. Då min bil har allt i utrustningsväg i baksätet så var det ju extra bökigt och känsligt att få ut grejorna, för man vill ju inte skada nåt. Men till slut så var baksätet ute, nackstöden borta, klädseln på C-stolparna väck, och kåpan över hatthyllan ute, och slutligen så baxade jag ut original baslåda. Så, då var det bara att hitta de övre stötdämparfästena under all ljudisolering. Jag började att kika på högersidan sett i färdriktningen, och hittade där en gummituta sittande över stötdämparens topp och från den kom en rund ganska grov svart kabel, vilken sen kom upp genom ljudisoleringen och försvann under en tjock kabelstam. På andra sidan satt en liten rackare till kontaktstycke med tre väldigt tunna kablar. Jag trodde att det inte kunde vara det lilla pluttiga kontaktstycket till dämparen, men efter att ha känt efter med fingrarna under den tjocka kabelstammen så visade det sig att det faktiskt var just detta kontaktstycke som gick till EDC-dämparen. Nåväl, dags att kika på vänstersidan, den som det ju var en felkod på enligt tidigare inlägg. Flyttar mig till andra sidan och kikar ner i hörnan och ser där en lika tjock kabelstam som på andra sidan, och sen känner jag hur det krampar över hjärtat och andningens stoppar, och jag bara står och glor i säkert 10 sekunder, sen formar hjärnan tanken "men, ska inte de där kontakterna sitta ihop......?" Det visade sig, att någon i ett tidigare skede måste ha varit i den hörnan och bökar runt, och antingen råkat ha isär dessa kontakter, och kanske glömt att sätta ihop dem igen. Så med lätt darr på fingrarna så klickade jag ihop de små kontakterna, röjde undan lite så jag kunde baka ut ur garaget och ta en liten testtur. Och det behövdes inte många meter innan jag kände att det blivit som en ny bil att åka med, för nu funkade EDC:n som den skulle, och bilen flöt fram på ett helt annat sätt än tidigare. Fy fan vad underbart, det var bara ett sketet litet kontaktstycke som någon glömt att sätta ihop igen, vilket gjort att bilen blev allt för fast och stuttig i fjädringen i många fall, ja den gick egentligen bara OK på riktigt fin slät och böljande asfalt. På alla lagningar mindre gupp och liknande så har den varit för hård. Detta var helt underbart, och kostade ju gratis mot att kanske bli tvungen att byta styrenhet och dämpare, helt sagolikt ta mig fan. Så nu går jag och väntar på en ny hatthylla (var en reva i tyget på den gamla) som kommer nästa vecka, sen ska allt monteras tillbaka igen, noga och ordentligt. Jag har passat på att göra en grundligt rengöring och återfettning av skinnet då jag nu kommer åt överallt när grejorna är ute ur bilen. Använder det välrenommerade fabrikatet Gliptone till detta. Har även bytt knapparna på vänster sida på ratten, det var nött så att det lyste igenom utanför symbolerna, så jag köpte en ny radda knappar och bytte. Har även passat på att byta taklisterna som går ner runt dörren/C-stolpen då gummit börjat släppa på de gamla. Nu längtar jag efter att få ihop bilen igen och ta en redig åktur med normalt lufttryck (2,1F/2,4B) mot de 1,7 bar runt om jag kört med för att försöka kompensera den hårda fjädringen lite. Vid den korta testturen jag hann ta så var ju bilen klart mjukare och goare med normalt lufttryck med fungeraden EDC, än den var med 1,7 bar och defekt EDC. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Grattis, kul att det ordnade sig. Jag har läst dina inlägg tidigare när du talat dig varm för att köra med ovanligt lågt lufttryck i däcken -- nu förstår jag varför! Stenhård fjädring kan inte vara jättekul i en så fin bil. Ut och glid nu, njut av bilen... :-) |
|
|
Lasse_SL500 Jag kommer antagligen även i fortsättningen att köra med lågt lufttryck i däcken, efter att jag testat ett tag med det standardtryck på 2,1 Bar fram och 2,4 Bar bak som BMW anger för min bil med dessa standarddäck på 235/60x16, för att känna hur det känns. Men sen lägger jag mig antagligen på de 1,8 Bar fram och 2,4 Bar bak som BMW uppger som tryck för ökad komfort för farter under 200 km/h. Jag har aldrig upplevt bilen som svajig med detta lägre tryck, och då komforten är det viktigaste för mig med denna vagn så skiter jag i om det kostar några droppar mer i bränsle och lite mer däckslitage. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag tror jag förstår din känsla när du gjore provturen! Kan nästan se smilet framför mig :) Grattis! --- Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.