AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.268

Den stora EDC-tråden...

Sida 1 av 2
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Ok, då Johan_S hotade med stryk om jag inte startade en egen EDC-tråd, så gör jag då det nu. Stryk vill man ju inte ha.... ;)

De som har läst mina tidigare frågor (i andra trådar) och funderingar om EDC i allmänhet och på min bil i synnerhet, vet att jag har tyckt min bil varit en smula för stram och stuttig i vissa situationer och typ av gupp. Jag har ändå inte riktigt trott att det varit nåt fel för jag ahr ändå känt skilnade mellan S-EDC aktiverat eller inte, men skillnaden är inte så tydligt men den finns.

Nu fick jag ju nyligen testa en annan 740iL där EDC ska fungera som det är tänkt, och att det var ordentlig skillnad mot min bil var solklart. Den var mycket mjukare och följsammare där min bil är lite stuttig, samt att det blev en klart större skillnad när man tryckte på S-EDC.

Sålunda så kan man konstatera att det högst sannolikt är nåt knas med min bils EDC, frågan är bara vad.

Knappen för S-EDC funkar som den ska.

Jag kände tidigare viss skillnad mellan att ha knappen på eller av, men efter att ha testat AlterSchwedes fungerande EDC-box (blev ingen skillnad) så verkar min bil när min EDC-box åter var på plats ha blivit ännu lite stuttigare och stramare än tidigare. Så sannolikt har den nu hängt sig på hårdaste läget. Tidigare verkade det som den gick på mellan och hård, men aldrig gick till mjuk, av de tre olika EDC-lägena.

Inga felkoder har funnits på EDC tidigare, men jag ska in på ny koll och första steg i felsökning under Maj månad.

Bilens EDC-dämpare verkar friska i övrigt trots 24 000 mil nu. De klarar att dämpa ordentligt, ja då bilen ju snarare är väl fast och aldrig gungig och svampig, och de läcker inte och inget glapp elle annat knas. Men det kan ju ev. vara nåt knas på någon av dämparnas "elektroventiler" som ställer till det.

Om min egen EDC-box fungerar eller inte vet jag inte. Det blev ju ingen skillnad när vi testade AlterSchwedes EDC-box i min bil, men vi testade aldrig min box i hans bil, så vi vet ju inte om den hade varit lika mjuk även med min box.

Vad är då syftet med denna tråd? Jo, jag vill lära mig så mycket som möjligt om detta EDC-system för att ha mest kött på benen för att kunna reda ut vad som är orsaken till att min EDC inte är kry.

Så, vet någon om information på nätet om detta EDC-system så lägg in det i tråden eller länk till sidan. Det kan vara elchema, systemets layout, funktionsbeskrivning både rent generellt men helst mer ingående hur det jobbar i olika situatione och vad som påverkar vad. Felsökningstips m.m.

Jag är även intresserad att få veta var man får tag i delar till detta system billigast, dämpare styrbox m.m.

Likaså vilka som har bäst kunnande och erfarenhet av att flesöka och få ordning på dessa system.

Jag blir ju inte så munter om det skulle visa sig att det måste bytas svindyra EDC-dämpare. Men det allra värsta är ju om man inte hittar några felkoder och får rådet att det är dämparna som är knas, och sen byter dessa för en massa pengar och skruvande, och ingen skillnad utan felet kvarstår. Då är det inte alls så kul....

Så ska det bytas så dyra saker som även kräver en hel del skruvande, så vill man ju vara väldigt säker på att det verkligen är det felet och att det blir bra efter bytet.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Dr T, nu har jag inte haft tid att läsa din text här ovan, men jag ville bara nämna det att när jag monterade in min nya begagnade EDC-box, så var det först ingen skillnad. Har för mig det tog några dagar innan den började fungera som den skulle. Mycket märkligt :)

Värt att notera är också att enl BMW-verkstad är det inte möjligt att byta box rakt av, man ska vara tvungen att koda in den. Och det går endast med NY box tydligen.

Men på något sätt så kodade min begagnade box in sig själv efter någon dag.. precis när jag hade gett upp hoppet!

Med det är det inte sagt att din box är trasig, det kan fortfarande vara precis vad som helst i ditt EDC-system som är defekt :)

---
Min bil: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Hurra hurra hurrrrrrraaa...... !!!!!

Ett svar i min EDC-tråd, började ju tro att jag var ensam i hela Sverige med EDC..... :)

Tack för infon Johan_S, det var mycket intressant att höra.

Enligt AlterSchwede så funkade det direkt han körde ut från garaget med när han satte i sin nyinskaffade begagnade EDC-box. Men för dig så krävdes det alltså flera dagar innan den "vaknade"??.

När jag testade AlterSchwedes box så bidde det ingen skillnad alls mot min egen box. Men vi körde ju bara några kilometer så vem vet, kanske det blivit skillnad om man kört lite längre eller några dagar.

Hur är det nu, själva knappen i bilen bör väl kunna funka som vanligt, alltså gröna lampan tändas, även om boxuslingen eller nåt annat inte funkar som det ska?

Tror det bästa att göra nu som nästa steg är att hälsa på AlterSchwede igen och kanske få testa hans box en längre stund, och min box i hans bil för att se om den funkar där eller inte.

Mer funderingar.
Är det någon sm vet hur regleringen i dämparna sker? Alltså om det är bara returdämpningen som justeras i tre steg, eller både retur och kompression?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Tinnitus: Köp en begagnad EDC-box och prova
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Henke Lexus.

Hur vet man att den begagnade boxen inte är trasig då...?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Skulle bäste herr Johan_S, och för all del alla ni andra som anser att ni har en frisk och fungerande EDC, vilja köra en sväng på säg en 1-2 mil och sen lyfta ut EDC-boxen ur sin hållare (behöver ju inte koppla loss några kablar) och känna hur varm den är på metallgaveln (kylplåt för transistorer) på motsatt sida som anslutningarna.

AlterSchwedes EDC-box verkade bara bli lite småljummen i min bil, men var ordentligt varm ja nästan het efter att ha kört samma sträcka med båda bilarna.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr t: Det vet man inte, men det är ett mindre dyrt alternativ till nya stötdämpare eller box. Det var bara ett förslag i all välmening
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
henke lexus.

Jodå, jag förstod det, och det var ju så AlterSchwede gjorde och hade turen att få fjutt på sin EDC.

Jag kanske kommer dit jag med, men först vill jag att de gör en ordentlig felsökning på BMW. Har jag tur så kanske vi hittar nåt mer definierbart fel, och då får man ta nytt sikte därifrån på vad som blir nästa åtgärd.

Som ett litet tillägg så kan jag nämna att nu verkar min EDC funka som den gjorde före testet av AlterSchwedes EDC-box. Alltså att jag återigen kan känna viss skillnad med S-EDC intryck eller inte. Direkt efter att vi satt tillbaka min box så verkade det som det hade fastnat helt på fasta läget. Men nu har det gått några dagar efter det och nu verkar det ha gått tillbaka till hur det var förut, alltså att det blir skilnad då man trycker på knappen, men att skillnaden är liten och bilen ändå känns för "stuttig" även utan knappen intryckt. Som om den bara går på mellan och hård, men aldrig på mjuk.

Hur som, det verkar ju då stämma som Johan_S upplevt det, att det i vissa fall kan ta någon dag innan boxarna "går igång"

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Al
32
AlterSchwede
2002ti -70
3.0Si -77
318is -90
740iL -01
Efter det att jag och Tinnitus först kört en sväng i min bil så var metallgaveln i min EDC box väldigt varm. Vi monterade då min box i Tinnitus bil och körde samma sväng igen. Direkt efter åkturen så lossade vi EDC boxen, jämfört hur den kändes i min bil så var nu boxen kall i jämförelse.

Jag har dock aldrig lyckats få kontakt med min EDC box via BMW's serviceverktyg då den är "gråmarkerad" i utrustningslistan. Detta problem hade jag även med den tidigare boxen.

Före jag bytte box så var min bil stenhård, efter bytet så blev den mycket behagligare. Vet inte om den sportigare settingen nu (EDC-S = på) funkar precis som fabriken tänk sig, men det känns som ett mindre problem då jag till >99% kör med komfortinställningen.

EDC är spännande! :-)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har förgäves försökt leta efter ett inlägg där jag skrivit hur EDC-systemet betedde sig mer exakt efter bytet av box, men jag hittar det inte. Vill inte vilseleda någon, men jag har ett ganska starkt minne av att det tog lite tid (dagar?) innan boxen började fungera.

Skumt att boxen inte blir varm i Dr. T's bil! Om det då beror på att boxen slutar arbeta pga att något i systemet inte fungerar, att strömmatning saknas, eller vad det nu kan vara är ju svårt att veta.

AlterSchwede: Jag hittar inte min box med BMW-scanner heller. Har inte testat med andra interface ännu. Vilket körde du?

Dr T: Har du låtit BMW göra en diagnos? KAN ju komma fram någon intressant info där!

Om du inte har glapp i dämparna eller oljeläckage, vore det ju trist att behöva byta dem. Har inte sett någon här på forumet som har konstaterat fel i magnetventiler/spolar, utan vi som haft problem med hårda dämpare och löst det problemet, har löst det med beggad box.

När jag köpte dämpare förra året så var BMW-ÅF enda alternativet för främre dämparna. Bak däremot kan nog de flesta bildelshandlare ta hem på beställning (exakt samma som original, Sachs BOGE). Varför det är så fick jag inte riktigt klarhet i.
På bakre dämparna kan man ju kanske ställa de olika verkstäderna mot varandra prismässigt. Fram är det ju tyvärr monopol....
Övriga delar till fjäderbenen köpte jag som sagt hos BMW-ÅF, även fjädrarna för att vara säker på att det skulle bli rätta egenskaperna.

---
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Johan_S

Jag har som sagt inga glap eller läckage i mina dämpare, de känns helt enkelt väldigt bra i dämpförmågan. Men de verkar inte vilja gå ner på mjukaste läget. Speciellt i lägre farter i stan över skarvar och "småknaggel" på vägen så käns det hårt och stytigt och man sitter och mer eller mindre ruskar och hoppar i sätet. Att det inte går att trolla bort och svälja allt förstår jag, men jag upplevde AlterSchwedes bil som mycket mjukare och följsammare i de situationerna. T ex så hävde den sig mycket mjukare och med längre fjädringsrörelse (men kontrollerat utan gungeligung) upp och ned för trottoarkanter eller liknande gupp, där min känns mycket kostare och stötigare.

Jag har förut kollat om det fanns några felkoder i min bil på BMW, men inga fanns. Jag har upplevt bilens fjädring på samma sätt sedan jag köpte den, men inte förtsått att det kan ha varit nåt fel förän nu sista tiden.

Jag har tid för genomgång av felminnet och initial felsökning av EDC nu den 24/5. Beroende på vad vi kommer fram till där påverkar ju vilka mått och steg vi ska vidtaga vidare i saken.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Då får vi se då!

Jag nämnde ju tidigare att jag inte testat med sommardäck förut, men nu har jag ju på sommarsulorna! Och jag vill nästan påstå att komforten blev BÄTTRE med 19" sommardäck, än med 16" vinter. Stabiliteten som sommardäcken ger, i kombination med utmärkt dämpning ger optimal komfort!

---
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Verkligen ingen som har orkat att köra en sväng på några kilometer och sen lyfta fram EDC-boxen och känna hur varm den blir på motsatt gavel än den anslutningarna sitter på, alltså gavlen i metall. Boxen behöver inte koppl<s loss bara lyftas fram vilket tar ca 10 sekunder.

Testa gärna att göra samma sak med S-EDC inkopplat från start och med kall box, för att få veta om den blir ordentligt varm även då på bilar med fungerande EDC.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Idag har jag varit på felsökning av EDC-systemet.

Tack och lov så hittades det lite felkoder, vilket alltså bekräftar att jag har en schysst häck..... Ja, den hade alltså rätt i att bilrackaren hade för styvt uppförande i fjädringen i vissa lägen.

En felkod handlade om styrvinkelgivaren, men då denna vid vidare kontroll visade sig verka fungera normalt, så misstänkte vi att felkoden kan ha uppstått då jag testade AlterSchwedes EDC-box. Den var ju kodad för en annan bil vilket bör ha detekterats av systemet i min bil, samt att centervärdet på den boxen kanske avvek från det i minbox vilken systemet var vant vid.

En annan felkod handlade ventilfel bakaxel, och av arten avbrott i styrledningen till ventil normal. I detta läge torde systemet då göra alla ventiler spänningslösa vilket betyder att de stängs av fjädertryck och endast dämparens ventil i kolven är det som styr dämpningen, vilket då är det minsta hålet och ger hårdaste läget. Spänning används alltså för att göra dämpningen mjukare.

Nu verkade felet variera sig, då aktuell status på dämparnar inställning skiftade mellan medium och hård hit och dit, men aldrig till mjuk/komfort. Detta kan tyda på glappkontakt i ledningen till de bakre dämparna, eller ev fel i själva dämparen men det är nog mindre troligt. Eller fel i själva EDC-boxen.

Jag ska nu lossa baksätet och ryggstöden för att byta de där viklisterna bakom nackstöden, och då kan jag passa på att lossa klädseln på C-stolparna (och kanske främre delen av hatthyllan) så jag kommer åt en av kontaktstyckena till EDC-nätet till de bakre stötdämparna så jag kan kontrollmäta om styrboxen ger ut rätt spänning på rätt stift där, och om kablaget är OK från box till dämparna.

Hur var det nu, hade inte någon en bra beskrivning på hur man lossar baksätet m.m.?

Det känns i alla fall mest troligt att det är nåt knas i ledningsnätet då alla sensorer i systemet verkade fungera som de ska, ev fel på boxen, och minst troligt att det är knas på någon av dämparna.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Min bil indikerade ju också fel på ledning till dämparna, men felet låg istället i boxen.. så håll det alternativet öppet. Kablarna är ju inte direkt utsatta på något sätt. De rör sig inte över huvud taget, och under hatthyllan såg ju allt ut som om det var nytt.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Johan_S

Jo, jag har tänkt på det att kablaget sitter ju som jag förstår det helt och hållet "inomhus" och väl skyddat. Så det är rätt liten risk att nåt ska ha hänt med det om inte t ex någon bilstereobyggare varit framme och dragit och slitit i grejorna under t ex hatthyllan.

Jag ska se om jag kan komma åt själva grenkontakten som ska sitta i krokarna av höger hjulhus bak, antagligen under bagagerumsklädseln. Dit går kabeln från styrdonet, och grenar sig till två tåtar som går till varsin dämpare. Det kontaktstycket borde vara lättast att komma åt för att kolla om det verkar vara felfritt kablage mellan box och dämpare.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Th
593
Theobald
750ial -88
Angående din EDC-tråd Dr.Tinnitus, hittade den här pdf-filen som visar
hur systemet till hydraliken är uppbyggt. Länk

På sidan 2 ser man att det finns en tryck-reservoar till vardera dämparen. Som du ser så har reservoaren 2st kammare, en fylld med olja och en med nitrogengas och ett membran emellan.

Dom här reservoarerna ska tydligen "ta emot" oljan som dämparna trycker
ut vid nedgående rörelse. Du nämnde nånting om att dämparna var ok men såg inte att du nämnde nånting om dom här reservoarerna.

Jag har själv lite problem med dämparna och funderar nu på om det är dom här kamrarna som spökar, om membranet gått sönder.

Nåväl, du kan ta till dig pdf-filen om den är användbar eller "bränna den å
båle! :D

Mvh

"Nöden är uppfinningarnas moder."
Th
593
Theobald
750ial -88
Inte sidan 2 utan sidan 8 skulle det vara!

"Nöden är uppfinningarnas moder."
Vänner; var sitter boxuslingen? Jag har inte min bil tillgänglig för tillfället, men den har också EDC. Om jag kommer åt den skulle jag ju kunna lyfta på boxen och känna om den blir varm, om det hjälper någon?

Jag känner annars ingen större skillnad på de olika lägena, och min bil känns rätt "gungig". Som om dämparna var för mjuka. Men det är ju å andra sidan tämligen "inbyggt" i dessa vagnar, komforten. Provade nyligen en annan E38 och den var också rätt mjuk.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Theobald.

Tack før lænken, jag ska luslæsa den nær jag kommer hem igen. Sitter just nu ute på oljeplattformen Valhall længst søderut i Nordsjøn, på nattskift.

Lasse.

EDC-boxen sitter busenkelt till.
Øppna ditt handskfack, ta sen tag i det och dra det rakt bakåt så att hela handskafackluckan føljer med. Nu kan du sticka in trynet under handskfacket och se en radda relææn boxar och annat jox på insidan av torpedvæggen ovan fotutrymmet. Boxen længst till vænster ær EDC-bocen och den låses på plats med en liten plasthake på sidan.

Till vænster om EDC-boxen kan du se recirkulationsfiltrena før kupeluften.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Dr T / Lasse: Boxen sitter åtkomlig från bagageutrymmet i äldre årsmodeller, i alla fall i min -97a. På höger sida bakom klädseln.

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.