|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag "hackade" servostyrningen till några gånger och först när jag kom hem hörde jag att den väsnades något otroligt. Jag är ganska övertygad på att detta innebär för lite olja. Kollade min parkeringplats ordenligt och mycket riktigt har den läckt (de e svårt att se för förre parkeringsnissens bil var ett vrak och all olja e på golvet...). Så långt e jag med. MEN, det väsnas lika mycket om jag håller ner bromspedalen en stund - så till min fråga: Finns det någon som helst koppling mellan dessa system (servostyrningen & bromssystemet)? Har kollat på realoem,com men blir inte riktigt klok... | |
|
Ja, bromsservo och styrservo är samma system. Det är ng så tomt att pumpen suger luft. Kolla färgen på oljan som är i, det händer rätt ofta att folk fyller på med fel typ av olja(ATF) och då blir det läckage. Det ska vara Pentosin från BMW i din bil. Det finns två varianter, tror det var 7.1 och 11. Det står oftast på locket vad det ska vara. Blanda inte dessa, utan använd endast den som ör rekommenderad för din bil. Allra bäst skulle vara om du tömmer systemet och fyller med ny (rätt) olja. |
|
|
Tack Rallyfinnen. Det var 11:an som var rätt. Tyvärr läcker det som vara den så det får bli en ordentlig genomgång. Har du någon aning om hur detta är sammankopplat med AHKn? |
|
|
Byt även filter om du skall byta olja. Och se till att det inte kommer in luft för då kommer det låta ännu värre än innan... :-) AHK? Har du fyrhjulsstyrning på din 850iA? Mvh, Hellboy |
|
|
Ingen AHK på Ci, endast CSi. Du kanske blandar med EDC eller dylikt? Var läcker den? Nere vid pumpen är vanligt.. Min förra 850 läckte, och slutade när jag fick i rätt olja.. Slangarna klarar inte ATF och dom 'svettades' ATF, men när jag rensat rystemet och hällde i Pentosin så slutade dom 'svettas' efter någon vecka.. Kan vara så att pumptätningar odyl tar stryk också, men det är bara spekulation. Det kan kanske vara så att du överfyllt också? Man ska 'pumpa ur' trycket innan man fyller på. Pumpa på bromspedalen tills den blir 'stum' med motor av, då ska nivån vara ca 1cm från kanten på behållaren. |
|
|
Nu har jag kollat upp läckaget - å det är pumpen som läcker. Lämnade in bilen och bad dem titta på den och återkomma med ett förslag på åtgärd. De sa att läckaget kan tätas av sig själv efter en 50-100 mils körning. Det var väl det som du sa Rallyfinnen? Å jag menade inte AHK utan ASC+T (alla dessa förkortningar...). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.