AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.381

Motorbyte och boxar

Co
61
Cove
BMW 335Ci -09
Hej alla, skulle eg trimmat min 323:a (coupe -00) via ODB uttaget, dock så ringde trimfirman dagen innan och avbokade det hela pga av förhinder. Nu i efterhand så känns det nästan bara bättre.

Jag använde pengarna till fälgrenovering istället ;)

Saknar dock fortfarande bottendraget ifrån min gamla 328Ci (e36:a).

Så istället för motor tuning som ger en liten kännbar effekt så funderar jag på att byta motor istället.

Det logiska valet med tanke på modell och årgång faller just på en 328 M52TU motor.
Mest pga att allt passar från början då det är samma motor som den jag har nu, endast 299 cc större cylindervolym. Borde även vara omöjligt för Svensk bilprovning att se skillnaden så jag hoppas komma undan om registrering.

Jag och far har bytt motor en gång i min gamla 328, (m52), tipset vi fick då var att behålla de gamla boxarna då tändningslåset skulle vara kodat emot boxarna. I det fallet så var det ju helt ok, då det var identisk motor så var det ju bara och "Jacka" in den så att säga.

Är det någon som vet om det är samma sak på e46:an? dvs att boxarna är bilspecifika (tändninslås kodade).

Ifall så är fallet, är det nån som gjort ett sådant här motorbyte som har lite tips o tricks..
Fungerade orginal (323) boxen direkt med 328 motorn?
Vad blev effekten (gick motorn sämre, slöare, eller ännu mer bottenvrid) ?
Vad är lättast, mappa om orginal boxen (ifrån 323 motorn) efter ny motor, eller mappa 328 boxen till bilen?

DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
Jag har ett liknande problem med en 523-96 som ska få en motor från en 328. Kan jag behålla boxen eller måste jag ta den från donatorbilen och behövs det nåt mer?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag har inte gjort ett dylikt byte, men jag känner för att spekulera lite. ;-)
Ja, från -96 och framåt är det bilspecifika databoxar som jag förstått det. De tidiga lär gå att kringgå problemet på med lite kopplande, dock ej nyare. Kommer inte ihåg vart brytgränsen går men jag skulle tro att -00 hamnar under "nyare". Oavsett årsmodell kan man givetvis gå runt problemet genom att använda tändningslås, nycklar och box från samma donator.
Min gissning är att det skulle fungera hyfsat med 323 box till 328 motor. Är såpass liten skillnad i volym och effektuttag att lambdaregleringen borde räcka. Dock skulle den troligen gå både bättre och lämna mer effekt med rätt box.
Ska du mappa om den använder du givetvis 323 boxen och slipper strulet med startspärren.

Mitt tips således: byt motor och behåll original box. Räkna med mappning men provkör först nån vecka för att se om du tycker det behövs.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag glömde tillägga att vore jag i din sits skulle jag (utan att ha läst på iaf) satsa på en 330/530 motor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.