AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.161

Erfarenheter av att köpa "billigaste på Blocket"

Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Hej!

Ni som har slagit till och köpt en bil som var "billigast på Blocket". Hur har det gått sedan?

Har bilen visat sig vara...

a) en välskött pärla som förmodligen såldes billigast pga. behov av pengar
b) ett "sminkat" vrak som föll ihop efter en månad

Eller någonting mittemellan?

(renoveringsobjekt eller reservdelsbil räknas inte)
c) Det visade sig efter en mätarkontroll på BMW att Abdullha som hade ägt bilen innan hade fifflat duktigt med mätaren.

Jag har nyligen gjort det. Inga speciella överraskningar förutom lackjobb för 5KSEK som jag kände till och hade med i beräkningen.

Bilen funkar fint och inget är trasigt. Tror helt enkelt att det ftg i det här fallet ville sälja den och såg en utdragen process som osäker/tidsödande/kostsam.

Vore intressant att höra om de som betalar långt mer än "billigast på blocket" får bilar som är i princip felfria?

Vikigtigt att komma ihåg, men det gäller alla köp av begbil dyr eller billig att vara uppmärksam. Har stött på många vrak som beskrivits som pärlor.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
De allra billigaste har oftast en anledning till att vara billigast. Tycker man vanligtvis hittar guldkornen i prisklassen strax över och sedan prutar så att de hamnar runt "billigast på blocket"

Det har jag gjort flera gånger och vanligtvis är det inga större problem, eller problem som man kännt till innan man slog till. Man får försöka avgöra om personen är seriös och ställa vettiga frågor om bilen och sedan kolla upp den noga. Ringer man på en 8-10 år gammal bil och säljaren hävdar "Bilen är skitfin, finns inga fel, den är som ny" så går den bort direkt.

Hävdar bestämt att "man får vad man betalar för" långt ifrån alltid stämmer.

Sen är det många som tycker de är billigast, tex "billigaste -02:an", "billigaste lågmilaren", "billigaste med den utrustningen" osv.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Jag säljer själv ibland med formuleringen "billigast" just av den anledningen...den är billigast i pengar räknat pga att jag köpt bilen ännu billigare och vill sälja snabbt. Ofta kunde jag plockat ut en liten slant mer men säljer hellre med en liten vinst och snabbt och korrekt än är girig och drar ut på försäljningen.
En del som hör av sig tror det är nåt skumt med bilen men dom kan ju köpa en annan resonerar jag iallafall. Visst finns det vrak men även jättefina och välskötta bilar som är "billigast".
Bara att sätta sig och jämföra när man ska köpa...vill man betala mer så är det ju fritt för den söm betalar...alla gör ju vad dom vill med sina egna pengar...:)

Frasse
Min nuvarande bil var billigast sett till modell och körsträcka. Min främsta kontroll skedde genom den verkstad som servat bilen och de lämnade en tveklös köprekommendation. Bilen hade några parkeringsskador som jag kunde ha struntat i, en läckande vattenpump och dåliga skivor fram. Detta åtgärdades efter köpet (efter åtgärderna som dessutom omfattade lackeringsarbete av en framskärm och lite av parkeringsskadorna) var den fortfarande nästan billigast på Blocket) och jag har under de därefter följande åren reparerat bilen för mindre än 5000 SEK. Fast nu måste jag nog byta två sommardäck.
Facit, jag är nöjd med köpet.

Mvh
Mikael
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min bil var billigast på blocket (men det fanns bara 4 st AWD dock) Bilen hade stått i 7 månader hos handlaren så de var helt enkelt trötta på den och hade precis sänkt den med 30.000kr. Slog till någon dag senare (hade haft koll på priserna) men prutade ytterligare 8 tusen. Misstänker att jag var rätt så ensam spekulant på den bilen, eftersom detta var mitt i värsta global uppvärmningshysterin och bilar med turbo, automat och fyrhjulsdrift inte var så poppis.

Skicket är 100% klanderfritt förutom ett litet "knak" i låg fart (fjäderbenslagring antagligen), inga lackskador, servad helt enligt bok osv.

vsurapol
316i -04
Jag tror också att det finns pärlor som är billigast, men för dem gäller det att man har koll på, ty de blir inte stående länge...

Men mest har jag sett att de bilar som är billigast finns det någonting att göra på, t.ex. sliten koppling, ej fungerande AC, krockskada höger framskärm etc.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag köpte för ett tag sedan billigaste på Blocket, en Rover 620 -98 för 8.000:-

Samma ägare sedan 99, gått 16.800 mil, snorfin både in och utvändigt. Massa kul lull-lull med mera. Köpte den obesiktigad men den gick rakt igenom utan anmärkning. Funderar fortfarande på vad haken är, har haft bilar som kostat det 10-dubbla men inte sett eller känts så bra som den här.

En bidragande faktor tror jag är att Rover har lågt andrahandsvärde och att ingen vågar köpa dem för de tror att delarna är svindyra. Grejen är den att alla delar från Honda Accord passar rakt av :-)

både känns och ser ut som en lyxkärra, nästan genant att berätta att man betalat 8.000. Gemene man vet inte vad Rover är för bil, så flera har kommenterat bilen med typ; jahaja, det är till att ha kommit upp sig, Rover...:-)
Köpt de billigaste 3 gånger, första gången blev jag lurad på en mätarskruvad bil i värmland på en skum firma, var nybörjare på bmw på den tiden. Andra gången var förra bilen, den gick prickfritt och allt funkade, svensksåld med full servicebok och jag kollade upp bilen på firman som har servat den hela tiden och de garanterade mätarställning.

Den jag har nu var också billigast, full servicebok men det hade rökts i den och det upptäckta jag inte föränns efter köp, har ett fel, varnar för en lampa som inte är trasig p.g.a. bränd kontakt till baklyset. Bilen är ej omlackad eller krockad. Fick renovera bromsarna fram, skivor och belägg också. Köpte av en BMW återförsäljare.

När jag säljer bil så brukar jag sätta ut den billigast, oftat får jag några seriösa köpare och en nappar. Ibland prutas det inte.
När jag köpte min första bmw så var den billigast på blocket.
Andra dagen när jag tvättade av bilen i solljuset såg jag att taket var enda orginal lack.
4:e dagen efter jag servat den gasade jag lite på 2:an och lyftarna gav sig.
5:e dagen la ut den på annons.
9:e dagen gick jag förlust med 50%.

Så jag köper hellre en dyr och "fin" än riskerar köpa billigast igen :)
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Lite osis Strongman...men kanske lite mer undersökning av bilen hade hjälpt?
Även dyrare får man ju kolla

Frasse
Jag var 18 och tyvärr bilkåt, då gör man dumma affärer.
Numera har man is i magen och inspekterar lite mer :)
ca
23
cashflow
330i 2001
Helt lugnt!!

Personen i fråga kan vara i panikbehov av pengar, köpte en jättefin 325a för några år sedan och fick bara byta hardyskiva och byta slutdämpare under tiden jag hade den, fick 15000kr mer än vad jag gav för den efter ett år... gav 15 - 16000kr och sålde för 30000kr, dock nypolerad. =)

Det behöver inte bara vara skit för att den är billig, men glöm inte det ALLTID finns en anledning till att den är just billig!

Is
468
Ismo
735iA -87
Köpte min 735iA E32 1987 för 5.000kr.. skulle vara en slit och släng bil.. aldrig gillat BMW.
Men fan vad fel jag haft, denna bil fan ska jag begravas i.
Ingen rost förutom en liten fläck vid högerbak skärm, fixar snart.

Småfel fanns så klart i bilen men har haft dyrare bilar som varit mycket sämre (Läs = Volvo)

Fick till och med en sprillans ny kylare till bilen då den som satt i läckte lite och 17" fläskiga fälgar med däck.

Dock som en volvo människa tar man snabbt död på automatlådan vid oljebyte.. säkert bara å tappa ur ALL olja och fylla på igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.