AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.822

Dålig respons på gas 540 e39

Hej! jag har en 540-98. Besiktade utan problem idag så utesluter katt eller lmm problem, men om jag kör som en liten tant i några minuter eller står på tomgång, svarar bilen dåligt på gas någon sekund. Nästan som att man bara hade halv gas fast jag i själva verket har pedelen nästa igenom golvet. Det känns som att detta skulle kunna vara någon ekonomi funktion för att inte bilen ska "sörpla" i sej 2 liten om man råkar gasa till vid körning. Men har jag gasat till innan eller kört lite hårt svarar den direkt.

Har även problem med lite vibrationer vid mjuk inbromsning i höga hastigheter, skivorna var nya men efter fortsatta vibrationer nu även svarvade men har fortfarande problem. DOm hittade heller inget som glappade på besiktningen.
Tacksam för svar!

mr
13
mr_sund
e34 m5 3,8 -92
e36 328 -95
e21 318 -83
är det automat?
japp det är en automat, men det har inget med växlingen att göra, för de kvittar om det är på P,D,N eller när ja växlar manuellt

mr
13
mr_sund
e34 m5 3,8 -92
e36 328 -95
e21 318 -83
ok. varför utesluta llm?
mr
13
mr_sund
e34 m5 3,8 -92
e36 328 -95
e21 318 -83
lmm ska de va
För att lmm:en bara är 6 månader gammal, och den drar bara 0,6 om jag kör snålt, och inget fel på avgasvärdena. Och det blir ingen skillnad om jag tar bort kontakten.

mr
13
mr_sund
e34 m5 3,8 -92
e36 328 -95
e21 318 -83
okej. hmm kanske surar ner sej när du kör lugnt och därför inte svarar när du gasar på.
Nej en bil med insprut och datorer som styr bränsle flödet blir inte sur

Hallå, vakna Marwin! :) Det är ju precis det mr_sund försöker säga till dig:

Om LMM inte fungerar helt rätt kommer den att ge fel signaler till datorn. Då fungerar inte insprut + dator -- den kan visst sura ner sig om den får fel signaler.

En annan möjlighet är lambda-sensorn, det finns två, jag tror dom sitter efter kattarna. Som är en tredje möjlighet, om du har en igensatt katalysator.

Ta bilen till en verkstad och be dom läsa ut felkoder från bilens dator.
Men felkoder är läst, det finns inga felkoder

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En dåligt fungerande LMM ger INGA felkoder enbart om den kopplas ur eller avbrott.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.