|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hade sedan tidigare en 328 e46 -99, som gått 13000mil. Jag fick enorma problem med den redan från start, vattenpump, hydralikstyrenhet, motvinkelsgivare, passagerar airbag givare, bältesspännar givare osv. Jag hade bilen i 5 månader tills jag riktigt tröttnade och svor att jag aldrig mer skall ha bmw. Men nu i efterhand så inser jag mer och mer att e46 är ta mig tusan den enda bil jag kan tänka mig lägga ut 80-100k på. Varken volvo eller mazda tilltalar mig riktigt. Så kommer jag därför med denna fråga. Vilken årsmodell skall man ha om man vill ha en driftsäker bil utan en bedrövligt massa barnfel? Och vad har dom piffat upp på dom nyare modellerna, -99 och uppåt dådå. Jag hade tänkt mig antingen en 325 (verkar få mycket mer lulu för mindre pengar) eller en 330. Är det 01 och nyare som gäller? Och är ci mer driftsäker än sedan modellerna ? Tänkte på om ci modellerna är bättre byggda för att tåla lite mer slit körning. Och sen tänkte jag slinka in en snabb fråga. Hur mycket bottendrag förlorar jag gentemot min gammla 328, om jag köper en låt säga, 02:ans 325? vill ju inte förlora det sköna draget som bmw har att erbjuda ;) Tacksam för alla svar och erfarenheter ! mvh Jonny K | |
|
Jag kan inte svara på alla dina frågor men tror att mest nöje och minst problem med bilen får du om du väljer en bil med faceliften som kom runt -03 eller självklart en av de sista bilarna innan man började med e90. Dessa kostar kanske mer än den budget du satt upp men är nog så bra som dom kan bli samt att dom som är producerade efter -04 har 12 år rostskyddsgaranti. Jag är inte 100 100 på detta men du lär få besked vartefter fler svarar. Själv har jag en 330 och är kanonnöjd med mixen av stark motor, vettiga driftskostnader och allmänt välbefinnande. Har inget att jämföra mot så det blev du nu inte klokare på. Huruvida ci skulle vara bättre byggda än sedan/kombi pga annan målgrupp har jag svårt att se. BMW gör bara bra bilar. Hmmmm, sanning med modifikation som du själv fått erfara. Men som sagt, har lite svårt att se det. Kan så klart ha helt fel. Kan heller inte svara på om det är skillnad och ev hur stor på bottendraget mellan 328 och 330 men vet att man kan ligga på 6:an och lalla runt i 80 och ändå få en hyffsat kvick fartökning utan att växla ned. Kanske inte har ett dugg med bottenvrid att göra iofs :-) Lycka till med letandet och hoppas att du hittar en trevlig bil snart för du kan som sagt var inte åka varken Volvo eller Mazda :-D Niklas Fransosen |
|
|
Hej I det stora hela skiljer inte så mycket på 02-05 modellerna, dvs dom faceliftade modellerna. Bra att veta är att f.o.m. 04 är alla svensksålda bilar utrustade med mera vinteranpassade vevhusventilationer. |
|
|
Jag skulle nog kunna säga att det du haft med din bil är en j-la otur med alla de felen du hade. Långt ifrån alla har så många problem med sin bil. De mest kända felen på de tidiga E46 är väl kassa styrleder och rost? Styrlederna blev väl bättre efter ett par år men rosten tror jag inte att de gjort något åt (men kan givetvis ha fel). Köper du en 325 eller 330 så kommer det ju bli årsmodell 01-> och borde således ha fått de flesta barnsjukdomar åtgärdade, eller hur? Tycker att du ska testa både 325 och 330 och själv känna efter vilken du gillar bäst. Både 325 och 330 borde du kunna få för runt 100 000:- skulle jag tro. Lycka till :) // Daniel |
|
|
Hmmm, hade napp på en 328 (röd, så otroligt fin) men kan verkligen inte släppa alla dessa fel som min förra hade... Hade för mig att Bmw gjorde en massa uppdateringar på -02:ans modeller, men det kanske inte stämmer riktigt? mvh Jonny K |
|
| -01 kom väl de flesta uppgraderingarna och -02 kom ju facelift som gör den mycket snyggare i mina ögon. | |
|
Styrningen blev bättre med 02:ans modeller. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
När vi ändå talar årsmodeller, när blev 330i sexväxlad? Har för mig att inte alla årsmodeller är sexväxlade. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Den blev väl 6-växlad med faceliften? // Daniel |
|
|
330in blev 6-växlad från och med -03 /Ronny Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min sambo..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.