AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.388

Ta bort DPF på en 3.0d - och ger det något med sportluftfilter?

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Någon som läst någonstans om någon som tagit bort DPFen på sin 3.0d? GhostRider har gjort det på sin 2.0d vet jag - men det bryr jag mig inte om.

Vad behöver man för att ta bort det? Får man felkoder?

Ger det något att försöka få dit ett sportluftfilter? BMW själva har ju BMW Performance till sina bensinbilar - men för oss som åker diesel då?
Jag vill mest ha lite goare insugsljud, och sedan vore ju inte ett par hästar till så fel. Iom att bilen är ganska hårt chippad så har jag fått för mig att BMWs orginal-luftgrejor inte är riktigt anpassade?!

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Ingen som hade något att inflika här?

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Generellt så renar alla "sportiga" filter sämre, kanske inget alarmerande.

Filtret ska dras neråt för att få så sval luft som möjligt till insuget - annars kan du få sänkt motoreffekt av den varma luften under motorhuven...

Mvh
gn
29
gn0rfa
320D 230hk -2005
335 -2008
Du kommer få felkoder när du inte har kvar filtret men det går att ta bort om du lämnar in den
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Utan en anpassad mjukvara till motorn så tvivlar jag på att du får någon större vinst genom att plocka bort partikelfiltret.

För att fortfarande få bra rening men skönt ljud kan man använda ett öppet filter av vanligt material, på t ex ett från en Saab 9000 eller MAN lastbil som har samma form ungefär som ett öppet filter.

______

Foto Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.