AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.602

Medel för att kylvattnet ska stanna i kylaren

Jag har ett litet problem. Min 740 läcker lite kylarvatten under längre perioder. Exempelvis när den stod avställd i 3 månader under vintern, då var det inte mycket till vatten kvar i röret. Jag själv inklusive flera forummedlemmar har kollat efter läckage med ficklampa när motorn varit igång men helt utan framgång, kylen är också bytt för ca 1½ år sedan. Det enklaste är naturligtvis att åka och provtrycka systemet någonstans, men för övrigt ska det finnas ett medel som tätar kylsystemet. Någon som vet vilket som är bäst och var man i så fall införskaffar detta?

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Hade liknande på en E36a.. Köpte nåt medel (minns tyvärr inte märket) i en liten aluburk på mekonomen.. Va nån form av sörja o svarta kulor i som man hällde i! Verkade mysko, var en dyr o liten förpackning men sen sluta läckaget helt o hållet! :D Rekommenderas!!!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag är skeptisk till kylarcement och sånt, känns som det lika gärna kan sätta igen värmepaket och annat om du har otur. Hade inte hällt det i min BMW 740, möjligtvis i min gamla Volvo 740.

______

Haha då är jag med i matchen, men Mekonomen kan rekommenderas då M3Crille?

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
as
85
ase
530D T -05
540IA T -00
Ingefära är oftast bättre än alla sk. kylarcement,skall hällas i varm motor med motorn igång och kör sen ca 10 minuter så det får cirkulera ordentligt. Några gram räcker.
Okej ase!

Det kan säkert stämma. Låter intressant i mina öron med ingefära. Har du någon personlig erfarenhet av det?

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Medlet på Mekonomen heter: Bars leak och kostar ca 160kr.
Använde det i min gammla Volvo 740 och där funkade det perfekt.

Har bytt kylare på min 520 i gån pga lite lekage men på den
vill jag inte använda medlet men som sagt på sur Volvon funka det perfekt.
Låter bra baggen. Jag vågar nog trots allt använda det på min 740. Kylaren är bytt för bara något år sedan, så det känns ytterst onödigt att börja mecka med det där igen. Bilen ska väl gå oroligt och ryka om vattnet tar förbränningsvägen ut?

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Ja hade bilen flera år efter ja hällt i Bars leak helt utan problem me varken läckage eller igensatt värmepkt iaf! :D Har faktiskt oxå testat ingefära på en gammal vinterbil som fick gå hårt o trots d så läckte inte den heller! Dessutom luktar d lite lattjo :P Både medel har funkat för mig vid småläckage - vilket du vill använda e upp till dig självklart! :)
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Bilen borde ryka vitt om vattnet tar förbrenningsvägen ut.
Du har inget vitt klet på oljestickan eller under
olje påfyllningslocket .

Om så är fallet så går kylarvattnet inn i oljan och det är inte bra....
as
85
ase
530D T -05
540IA T -00
ingefäran har funkat sen oktober i v8an.Hade läckande värmepaket och det blev inga problem med att det skulle ha blivit igensatt.
Oljan ser ren och fin ut, om man tittar på stickan och lossar det lilla locket där man ser kedjan. Kan inte påstå att den skulle ryka mer än andra bilar när den är kall. Dock rasslar en katalysator irriterande men det är ett annat problem.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.