|
|
|
|---|---|
Technican |
Min kära bil fick vårhosta och behövde lite omvårdnad.. Tyvärr blev det onödigt jobbig och kanske dyrt! Detta hände mig. Bilen började rycka vid gång och ibland fick jag göra två start försök för att den skulle starta. kollade runt på forumet och konstaterade att det förmodligen kamaxlägesgivaren eller vevaxelgivaren som gått sönder. Med denna vetskap åkte jag till den lokala verkstan som kunde ta ut felkoder. Mycket riktigt, det var kamaxellägesgivaren som felade. Beställde då en från en postorderfirma och de levererade en ny blixtsnabbt. Bytte givaren men bilen gick inget vidare ändå (felet ändrade bar lite karaktär. Åter tillbaka till den lokala verkstan för felkodsavläsning. Felet var kvar! kablage och annat kollades men man hittade inget fel. Man mätte även resistansen på den ny givaren och gämförde den med en anställds bils givare allt såg ju bra ut. Då åkte jag hem och satte tillbaka den gamla givaren. Felet återtog då sin ursprungliga karaktär. For sedan till grannstaden som har en auktoriserad BMW verkstad för att läsa felkoder. Likaså där så konstaterade man felkod 65 (kamaxelgivare) efter som de inte hade tid att byta på stört så bestämde mig för att köpa en givare och byta när jag kom hem. För att jag är nyfiken så mätte jag och jämförde resistansen på orginalet med piraten och de var nästan helt lika en halv ohm skilde det som mest. Tog bort den gamla och mätte avbrott i denna. Hel klart var det fel på denna! Monterade den nyinköpta orginalgivaren och vips kärleken går som den ska igen. Priset för detta felsökningskalas exlusive kostnad för egen tid och resor är just nu uppe i Första felkodsavläsning 350:- Ny piratgivare 719:- inkl frakt Andra felkodsavläsning + felsökning kablage 500:- Tredje felkodsavläsning hos BMW + ny orginalgivare 1335:- Totalt 2894:- Jag ska givetvis försöka att reklamera piratgivaren och kanske kan man få något plåster på såren men det får framtiden utvisa. Är det nu någon som varit ute för liknande och iså fall hur slutade det? |
Technican |
Har idag kontaktat postorderfirman och det var inga problem att få reklamera givaren. Jag påtalade också att jag nog har rätt till ersättning för extra kostnader detta orsakade mig. Men det verkade oklart om jag kommer få något för dessa. Men vi får se vad som händer. Det verkar också som fler har haft problem med denna givare på forumet så, det har nog slunkit ut ett dåligt parti på marknaden. Sånt händer det får man leva med men det är inte meningen att slutkunden skall bli drabbad. Det är därför konsumentköplagen finns. |
Technican |
Postorder firman som är Motornord ersatte inte mig för de extra kostnader jag fick pga den felaktiga givaren de levererat :( Är glad ändå då bilen nu fungerar som den ska. Det jag har lärt mig av detta är. 1. Om man överväger att köpa en piratdel. Handla hos någon som tar sitt ansvar ang konsumentköplagar mm och som du har förtroende för. 2. Det billigaste sättet i detta fall hade blivit att direkt åka till BMW och fått delen bytt. Länk Hoppas detta inlägg hjälper någon på något sätt. |
Grusse |
Jag har bytt min kamaxelgivare(pirat del från ebay), men felkoden är fortfarande kvar och det blev ingen skillnad på motorns gång heller. Så jag bytte vevaxelgivaren(BMW orginal), men ingen skillnad felkoden kvarstår. Så nu funderar jag på om det kan vara samma problem som du hade kanske? Men bilen går inte direkt dåligt, men lite seg kan den vara i vissa lägen. Men den rycker inte eller går dåligt på det viset, så frågan är om det är kamaxelgivaren som är problemet eller om det är något annat som är trasigt men ger felkod för kamaxelgivaren? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vev o kamgivare och ABS sensorer är ett lotteri att köpa från eftermarknadsfirmor där rekomenderar jag att handla på BMW, Många världen över som fått leta fel i onödan just pga handlat "originaldelar" någon annanstans än hos BMW ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.