AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.764

E39 touring, byta bussning i främre nedre länkarm? (plus div frågor)

mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Har lite likt en annan tråd ett klonk i framvagnen. Har ett glapp som jag känner på hjulet, men inte riktigt vad det är, men det kan vara bussningen i främre nedre länkarmen (tror den kallas så).
Dock, tittar jag på realoem Länk så står det Dragstång vänster utan Gummilager som benämning men bussningen ser jag inte på bild om det inte är den dom kallar motorfäste.

Läser man på biltema säljer dom Länkarm främre vn vilket borde vara rätt, men även också Länkarmsbussningsats Främre vh. Tittar jag på rätt länkarm, alltså kallas den främre vänster nedre den jag tror mig ha glapp i bussningen i infästningen i karossen?

Det känns även som jag har glapp i inre styrlederna, men de är väl fast i styrväxeln? Kan man spänna styrväxeln eller ska det vara lite glapp?

Har även ruskiga vibrationer i bakvagnen runt 110, är som när man flyger och ska landa typ men kände inget glapp, finns det ngn känd pryttel som ger glapp eller ska jag gissa på kordsläpp i ett däck?

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Asch, är nog jag som fipplat till det, dom kallar bussningen för motorfäste dragstaang men det måste vara bussningen jag funderar över. Vanligt att den glappar? Höll jag där när jag juckade på hjulet kändes den glapp, försökte få sambon att jucka medan jag låg under men såg aldrig nåt på de kulleder som sitter ute vid navet.

SRY för snabbt nytt eget inlägg om nån stör sig på det.

Hälsningar, Patrik
Ja
57
James007
325i Touring -06
Jag tror det är nedre länkarmsbussningen som har gett sig på din bil. Jag hade samma bekymmer och upphissad gick hjulet att jucka med lite grann. Om det är den bussningen hör du sannolikt ett klonkande, lite metalliskt ljud samtidigt som du juckar hjulet.

Om någon annan juckar hjulet kan du även se på bussningen att det glappar lite, men man måste jucka rätt hårt...be sambon ta i för kund och fosterland...=) hehe

Hoppas det här hjälper dig
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Tänker du på den bussningen jag tänker på nu, infästningen mellan länkarm mot kaross?
Är den presspassad i länkarmen eller kan man byta den utan att ta bort hela länkarmen ute i spindeln?

Hälsningar, Patrik
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Den är pressad i länkarmen men går att byta på plats Länk
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
herregud vilken utförlig text, var väldigt lång. Dock är min tekniska engelska inte tokbra på kvällskvisten, men förstod jag det hela rätt om jag säger att det stod att man behöver ett specialverktyg om man vill lossa kulleden på länkarmen ute i spindeln? Ifall att man misslyckas med bussningsbyte på plats vill man ju kunna ta bort hela härligheten menar jag.

Hälsningar, Patrik
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Specialverktyget är en vanlig avdragare , fast det gäller att hitta en som är tillräckligt stor , jag provade med en från feltema och den grejjar inte E39 länkarmar :(

Utan avdragare så är det brytgaffel med tillhörande slägga som gäller och då är det tveksamt om man får bort länkarmen hel.

Annars finns det nya kompletta länkarmar på bildelsimporten eller waarwest för någolunda vettiga pengar.
Of
44
Offe_
530Da Sedan -02
Hej!

De kan ju vara spindelleden med eller knapper staget.

Jag hade ett klonk i min e39 i vintras när man körde på nå små gupp och då var de främre höger länkarm köpte den på mekonomen.
Men jag hade inte som du att de glappar när man känner på hjulet.
När man känner ett klapp på hjulet så brukar de ju vara spindelleden har jag då hört iallafall.

mvh Micke
Visa användare
64
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Att se över framvagnen, kolla här:

Länk

Poängen är att allt ingår, till strax över 2000:-

Är på G att beställa en sådan sats.
Bu
63
Bulan2
523i -98
Hur gick det, fick du hem delarna för 2000 kr?

/Bulan2
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
jag ska byta länkarm v+h nedre fram på min e39 530it-01 . då den har gått 26000 mil nöjde jag mej med biltema. det ska bli intresant att se om dom funkar bra! Det finns inga nummer på dom ej heller bortslipade nummer men dom ser helt okej ut.

e23power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.