|
|
|
|---|---|
|
Har fått uppleva några ggr nu att tankpistolen inte "funkade" på min bil. Tankningen avbröts hela tiden. Vad kan detta bero på? Finns det några andra som har samma problem? Jag kör en 525i E39. | |
| Haft d problemet på mina 325or om ja stack in pipen "för långt" dvs så långt in man får den.. va bara o ta tibax en bit så man kan hänga den me spärren på handtaget fast så funkar d varje gång.. Kanske nåt liknande problem? | |
| Tjena Höll på och bli tokig på samma fenomen,hur f.n jag änn höll tankpistolen så slog den ifrån.Har nu kommit på att om jag vrider pistolen bakåt mot bakluckan så funkar det,ok man får hålla lite i slangen men he..etet slår inte ifrån hela tiden. | |
|
K1mzo Sorry men ditt inlägg fans ej när jag skrev mitt. |
|
|
Har haft dessa problem på alla mina E39 och i viss mån min fd E46. Skiljer lite mellan olika mackar och pumpar men det är få som funkar bra. k1mzo's tips ovan brukar göra att det funkar bättre. ___ //Ulf |
|
|
Man undrar ju om dom har andra tankmunstycken i Tyskland. Eller om han som konstruerade påfyllnadsröret hade rökat några konstiga"svampar" innan han gick till jobbet. |
|
| Tackar för att dela med era erfarenheter och bra tips! Jag undrar vad är orsaken till att pistolen slår ifrån sig? Är det nåt som inbyggt i BMWs bensintankar som "signalerar" till pistolen att tanken är nästan full? För högt tryck i tanken? | |
|
En teori,påfyllnadsröret böjer sig för kraftigt så att bensinen ej hinner rinna undan. En annan flödet är olika i pumparna dvs liter per min, för högt flöde så hinner det ej rinna undan utan det slårifrån. Vet att det kan skija i flödet på specielt dieselpumpar men vet ej om det skiljer på bensinpumpar. |
|
|
Lika med min E39, det är hopplöst att tanka på JET men fungerar bra på andra mackar! M3 E30Länk |
|
|
Det finns lite olika längder på pistolerna, Jet m.fl. har ofta "ZVA" av en modell som är lite känsligare. Hanteras precis enligt ovan förslag, det är inte i alla sammanhang det är bäst att föra in utrustningen i botten :) Även att vinkla ger samma effekt => vaccumsuget kommer längre från avstängningsröret. => hz: Det vanligaste är att man leder ut bränslet i ett tunt rör från tanken som leds upp till längs påfyllningsröret och "spottar" på pistolen / vaccumsensorn. Man lämnar då en lite luftvolym 8-10% kvar som tilllåter ex vis garageparkering vintertid. I USA byggs trycket upp i tanken och bränslet stiger i huvudpåfyllningsröret (de har inte vaccumsug i pistolen utan man laddar ångorna i kolkanistern även under tankning). |
|
|
Är glad för att få det förklarat, man tackar! Verkar mer komplicerat än jag tror, som alltid :-) Har haft problem på JET och enstaka gång på Shell. Med Statoil, OKQ8 och Preem (?) så var det inget problem. Gäller att komma ihåg det där med att vrida 90 grader - har faktiskt själv kommit på det engång också! :-) |
|
|
att det skulle skilja mellan bolagen är bara bara bluff. Sitter i pricip zva pistoler på alla pumpar i sverige oavsätt bolag. Att det skiller från pump till pump beror på hur sliten pistolen är + hur fort pumpen pumpar. |
|
|
Aldrig råkat ut för detta på e46:an. Har bara tryckt in pistolen sen låtit den sköt det själv. Korrekt procedur är väl att trycka in pistolen och sen dra ut den tills klacken på pistolen tar emot tankrörets metallfläns. Sen brukar det finnas 2 olika lägen på pistolen som genererar olika flödeshastigheter. |
|
| Som många skriver så hjälper det oftast att vrida handtaget 90 grader, eller att dra ut pipen 1cm. Jobbar på mack och ser det flera gånger per dag. Just E39or är den vanligaste bilen det händer på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.