AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.572

Kan man skaffa försäkring för 1 dag bara?

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Ponera att man ska åka 500 km och hämta sin drömbil men som man ska entusiastförsäkra. Detta tar ju tid då den ska godkännas, besiktas, plåtas osv?

Hur gör man då på resan hem? Kan man fixa 1 dags försäkring någonstans?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I princip så kan du ju teckna en vanlig försäkring, göra din resa och sedan ringa till försäkringsbolaget och säga att du ångrat dig. Om jag inte minns fel så är det 14 dagars "öppet köp" eller "ångervecka" på en försäkring.

Med en av mina importbilar så hamnade jag i en situation där jag först kollade upp vad en försäkring skulle kosta på bolag A. Tog hem bilen från Tyskland och körde efter några dagar till regbesiktning som var 20 mil bort och då hade jag enbart trafikförsäkring. Så fort bilen var regbesiktigad så kunde jag teckan en helfösäkring vilket jag via telefon gjorde direkt jag kört ut från Bilprovningsstationen. Då fick jag ett pris som var betydligt högre än det urprungliga och kände mig tvungen att acceptera detta eftersom jag inte ville köra 20 mil hem med enbart trafikförsäkring. Väl hemma så gjorde jag någon dag senare en rundringning till alla bolag och fick från bolag B en betydligt bättre premie. Ringde då till bolag A och sa att jag ångrat mig och det var inga problem. Blev sedan fakturerad av bolag A för de dagar jag haft försäkringen.

___
//Ulf
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det kan du, om du köper försäkringen via telefon eller internet. Distansköpslagen ger dig 14 dagars ångerrätt vid distansköp.
If rekommenderades just detta förfarande när jag skulle försäkra bilen hos ett annat bolag, som inte hade helgöppen kundtjänst för annat än skador.

Kom en faktura på hiskliga 52:- eller nåt liknande, en riktigt billig peng för att köra hem tryggt.
If ville dock i det fallet kunna se i registret att bilen var försäkrad någon annanstans eller avställd, innan dom makulerade försäkringen hos dom.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Så jag ringer och tecknar FULL försäkring och säger att jag vill ha månadsbetalning?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Här är ett alternativ hos MHRF

Korttidsförsäkring

Korttidsförsäkring är en "nödförsäkring" i maximalt tre månader för t.ex. hemtransport av ett nyinköpt fordon. Ansökan måste godkännas av klubben, men foton och protokoll behövs inte. Du måste ha varit medlem i klubben i minst ett år och högsta antal prisbasbelopp är tre (128.400:). Korttidsförsäkringen är inte en "kör-omkring-försäkring" utan gäller för körningar till och från ASB, klubbens besiktningsman och verkstäder. Den gäller bara inom Sverige och skall ersättas av en normal MHRF-försäkring så fort som möjligt.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

gabber: spelar väl ingen roll hur betalningen är upplagd...? Om det bara rör sig om någon eller några dagar så hinner ju inte försäkringen förfalla till betalning och du hinner ångra den och då "river" dom ju den ursprungliga fakturan och skickar en ny för de dagar du utnyttjat. Väljer du årsbetalning så blir ju premien lägre och således tjänar du en krona eller två...

___
//Ulf
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Köp bilen med blocket garanti, om det är i sverige vill säga. Har han ingen annons på blocket be han lägga in en där. Kostar säljaren från 995:- att teckna garantin. Då ingår det ju 6 mån garanti på fel samt 3 mån fri försäkring. Efter de 3 mån kan du ju välja o vraka vad du vill ha för försäkring. Ladda bara ner dokumenten, skriv ut och skriv under så gäller försäkringen direkt så du kan köra hem med bilen. Så har jag gjort ett par ggr och aldrig ett problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.