AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

Är ratten till en E39 före eller efter facelift?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hade en M5 liggande och skräpa i garaget som jag nu säljer i Norge. Jag var helt säker på att detta var till en facelift, men så säger en köpare att det är till modellen innan facelift. Kan nån konstatera vad den passar till?

Innan admin raderar inlägget, jag ska inte sälja den här. Den är redan såld, men ena köparen har facelift och den andra inte.

Länk

På förhand tack1

Mvh
Hosse
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Innan facelift!

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Denna ratt finns i olika versioner och det är inte facelift som styr. Version 1 kunde fås till tidiga E39 fram t o m någongång -99 medan version två fanns t o m första året med facelift, dvs t o m modellår 2001. Just på M5 ersattes ratten med den nya M-ratten redan fr o m modellår 2001. Är ratten från en sen -99:a eller senare så passar den alla E39 framåt.

Skillnaden på version 1 och 2 beror på vilket airbagsystem som bilen hade och detta ska ha ändrats 03/1999.

Sen finns dessa rattar med svart söm (om ratten satt i en vanlig E39) och med M-färgad söm (om den satt i en M5). Ingen skillnad på ratten i övrigt förutom sömmen.

Har du ett artikelnummer på ratten så kan du kolla på Länk vilken typ det är.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kollade lite mer på dina bilder och det finns ett artikelnummer synligt. Knappade in detta och det visar att det är en släpring. Detta fanns enbart på rattarna av version 1 så denna ratt passar på E39 tillverkade tidigare än 03/1999. Nyare än så har ett annat airbagsystem.

Det har alltså ingen att göra med om bilen är före eller efter facelift utan det är ovanstående tillverkningsmånad som gäller som brytpunkt.

___
//Ulf
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Facelift har ju onekligen en viss betydelse eftersom ratten totalt ändrade utseende då?

Facelift: Länk
Icke facelift: Länk

Att det fanns två versioner av pre-facelift ratten var dock mer än jag visste.

Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Tuuusen tack ska ni ha!!

Då är den såld:-)

Mvh
Hosse
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
yep, tillverkningsmånad som gäller som brytpunkt.
Min 528 har en sådan ratt med M-sömmar. Tillverkad i oktober 98.

Ratten har aldrig varit bytt, bilen har varit ägd av 2 stycken 60+:are innan mig. M-ratten finns även i utrustningslistan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Anderas: både ja och nej. Ratten i fråga är ju en M-sportratt som satt i både M5 och andra E39 där antingen M-sportpaket var beställt eller ratten separat. Skillnaden var som jag skrev ovan att sömmarna på ratten i M5 var trefärgad. I samband med faceliften så kom den nya ratten i M5 medan övriga modeller fick vänta till modellår 2002, dvs den äldre M-ratten satt i faceliftade E39 under ett modellår, bl a min egen 530.

Så långt har du ju i princip rätt men frågan från trådskaparen var ju till vilken modell hans ratt passar (även om den kanske inte var helt solklar ställd...;) och då är det 03/1999 som är brytpunkt. Hade hans ratt varit från en M5 tillverkad 06/1999 så hade man utan problem kunnat montera den i t ex en 525 -03. Likadant så kan du montera den nyare ("facelift") M-ratten i alla E39 tillverkade 03/1999 och senare. Nu var ju hans ratt av den äldre versionen av den gamla M-ratten i och med den hade en släpring och då är det bilar tillverkade före 03/1999 som gäller.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Zed82: att din bil har en M-ratt och att det finns med i utrustningslistan är inget konstigt däremot borde den då har haft svart tråd i sömmarna och inte de tre M-färgerna. Finns säkert någon förklaring till att din ratt har dessa färgade sömmar...sen om det beror på att ratten trots allt är bytt utan din vetskap eller att BMW av någon anledning levererade bilen med denna ratt. Då jag inte haft någno E39 tillverkad innan 03/1999 så har jag inte full koll på just den första versionen av denna M-ratt. Det är ju också möjligt att samtliga hade färgade sömmar.

När det gäller version 2 av denna ratt som kom 03/1999 och som i princip ser likadan ut så har jag haft två st, den ena i en 540 och den andra i en 530 och båda dessa har haft svarta sömmar.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.