|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Säg den lycka som varar för evigt... Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Ingen 750 men ser ut som ett ovanligt fint exemplar. Länk |
|
|
Ja, fråga fagersten ;-) Tycker dock de tidiga E38 med orange blinkers ser riktigt trötta ut. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
kanske fint kanske inte - men jäkla synd att borra fast en gammal antenn på en E38 !!! Sån skulle jag aldrig köpa , eller kasta på 3 antenner till , lasträcke på taket , fyrdubbla extraljus och en dragkrok. bah. Folk verkar ha allvarliga problem med att fatta att antennförstärkaren bakom vänster C-stolpe kan gå sönder och att den INTE blir hel av att kasta på någon gammal antenn från biltema även om det döljer felet för stunden. Är antennförstärkaren hel så fungerar den inbyggda glasruteantennen utmärkt , de som tror sig veta bättre än BMWs ingengörer gjorde på 90-talet när de designade E38ans antenn äro förvisso många , men likväl har de fel. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
wadel, vilka årsmodeller på E38 satt dessa antenner monterade? Jag har en -96 och känner till många fler av samma årsmodell som inte har det. Så det måste varit 94-95... Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Om man bortser från antennen,så tycker jag att det ser ut som en fin bil. Själv applåderar man ju oranga blinkers.Sen är man ju ingen schtekare heller. Lite dyr,tycker jag vel att den är. |
|
|
Jag tror det har diskuterats antenner här tidigare, jag har för mig vissa tidiga E38 har vanlig antenn orginalmonterat. Här är ett exempel Länk BMW CS #5139 |
|
|
Antennen på dessa båda bilar är troligen till telefonen (D-NETZ) se denna länk:Länk Den har således inget med radion att göra. Jag hade en dylik antenn på min 540-93 som åkte bort några månader efter köpet. /Stefan |
|
|
Det ser ut som en radiobil, tyskt 90-tal i all ära men denna detalj är inte okej. Dock har de flesta E38 integrerad telefon utan att för den sakens skull ha den fula antennen? Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Kan inte säga att en sådan antenn stör så mycket. Kan kanske bero på att man föddes 1967,och har en viss vana att se bilar med en liknande antenn-utrustning. | |
|
Sahlsten : Den integrerade bakruteantennen sitter vad jag vet på ALLA E38 och på alla E32 jag sett/ägt , stora långa externa antenner brukar ju folk montera lite hej vilt när bakruteantennen "slutar fungera" fast det alltid är antennförstärkaren. Många vet inte att antennförstärkaren matas aktivt med +12V från den tunna vita kabeln i orginalstereons kontakt i mittkonsollen. Vad jag vet är antennen på bilden INTE D-NETZ eftersom D-NETZ var en ungefärlig motsvarighet till GSM , dvs. högfrekventa radiovågor kring 900Mhz vilket ger en optimal antenn som är lika kort som en vanlig GSM-antenn. 300/f (f=Frekvensen i Mhz) skulle med D-NETZ ge något i runda slängar 0,33meter lång helvågsantenn men kvartsvåg är ju vanligt när det gäller höga frekvenser så 0,33 / 4 = 8,25 centimeter vilket är i runda slängar ungefär vad en GSM/D-NETZ antenn är lång även om vissa ser kortare ut pga. att de har formen av en spole samt att de som räknar på antenner är proffs och ser till ytterliggare en hel del faktorer så +- 10% ytterliggare men någon enmeters flaggstång för D-NETZ låter ju lite som att tyskarna på 90-talet var påväg tillbaka till första världskriget gällande radioteknik :-) Däremot kan antennen Otto refererar till vara någon form av dualbandare där den övre spolen runt mittensprötet är just en helvågs eller halvågs D-NETZ , men även det verkar lite skumt för de flesta E38 jag observerat både här och i Tyskland har i fall med telefon en ganska kort knubbig liten pytteantenn högst upp vid taket i bakrutan. Jag har kört och ägt bilar med orginalmonterad D-NETZ och de har absolut inte haft en flaggstång. Kanske någon här med mera heltäckande kunskaper om D-NETZ ? Hursomhelst är en stor flaggstång nerborrad i rumpan på en E38 inget man väljer frivilligt , om inte annat för att dessa hål rakt ner genom plåten ofta börjar rosta och när man ser det är det försent. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Okej, jag ger mig haha. Nä men tack för informationen wadel. Kul med någon som har koll på läget. E38 ska man helst ha från 99->, vilken skillnad exteriört. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Min pappa köpte en 740 E38 ny -95 med TV/Navi och telefon och han hade också sådan antenn på bakluckan med 2 små pucklor eller förtjockningar mitt på antennen så jag undrar om det inte är till TV'n och telefonen den är till för. M V H Stephan |
|
|
I så fall måste måste det varit så -95. Det är också intressant att veta vilka E38 som har en liten antenn längst upp på bakrutan och vilka som har 2 st. Jag har förstått att det inte har något med navi/gps att göra eftersom jag sett bilar utan som har det sistnämnda. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Till min telefon används den lilla bakruteantennen: Länk Denna är originalmonterad från fabriken. Troligen kunde man välja bakskärm eller bakrute version. GPS antennen ligger dold under hatthyllan, radio antennen samt tv- antennen är inbyggda i bakrutan. /Stefan |
|
|
Otto, Bra att veta. Den långa radioantennen på tidiga E38, var det bara originalmonterat på 95:erna? Jag har inte fått något 100%-igt svar på frågan. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
jag har sett väldigt många 94or och 95or utan flaggstången så det måste varit någon form av tillval. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Det fulaste tillvalet i BMW's historia i så fall. Jag har aldrig sett det på senare bilar än -95. Tur är väl det iofs :-) Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Tack till er alla, för inlägg för den 745 bmw .Det blir tyvär ingen 745 denna gång. Det är nämligen att jag ringde olika försäkringsbolag och det blev ungefär 7000:- kronor per halv år.Dyrt!!Plus avbetala lånet ,det blir en dyr bil per månad. Det vill inte säga att jag kommer att köpa en sådan bil.Den är jävilig snygg. Pierre Tallgren. BMW ALLWAYS OF COURSE!!!! TALLGREN PIERRE AUTOPOWER MEDLEM |
|
|
Pierre, Tråkigt att höra, men bilen får samtidigt inte ruinera plånboken. Då kan man lika gärna köpa M5 E60 om man ska ta på sig en liknande ägandekalkyl. Blir det till att behålla den nylackade 530 Touringen nu eller vad händer? Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.