AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
28.420

Fin 750 -99 i Gbg

Sida 1 av 6
Jag såg en fin 750 facelift idag på min dagliga Blocket-runda.
"Senaste året underhållsreparerad för ca 55.000.-". Man kan undra vad det kostar när de verkliga reparationerna, som inte bara är underhåll, kommer...

Länk

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
alain
Ska titta på den imorgon med Pierre, han upptäckte den på blocket och är intresserad av den.
Återkommer efter besök och därefter berätta lite mer om vad jag tycker om den.
Det finns en till mellan China och SkeneLänk de skrev att det är en äkta alpina men det verkar som att det är bara fälgar.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

no
88
norranedre
X5 sd -08
Jag tror dom menar att 20" är äkta Alpina. Syftningsfel enligt Gunlög...
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
När jag idag letade efter Trendimport för att fixa delar till min MC såg jag, att Makman Bil, som säljer den 750 Philip länkat till ovan, ligger i samma byggnad på Hisingen.

Jag passade naturligtvis på att titta litet närmare på bilen.

På håll ser den fin ut, men på närmare:nej! Ganska mycket repor och andra lackskador och allmänt skitig i hörn och skrymslen. Däck och fälgar OK, men åtminstone de främre bromsskivorna är slitna. Konstigt med kromade munstycken för strålkastarspolarna när bilen i övrigt är av shadowutförande!

Motorn verkar OK, jag gjorde dock ingen provkörning. Så jag vet heller ingenting om drivlinan i övrigt, hur det är med stag, bussningar etc.

Den hydrauliska bakluckan fungerar som den ska, och det gör inställningarna av komfortstolarna (med massage) också.

Inredningen ser bra ut, och lädret verkar inte alltför slitet.

En rejäl in- och utvändig rekond krävs för att få bilen i ett presentabelt skick!!

Vi får se vad Pierre och Alain kommer fram till imorgon!

PS. Den 750 Alain länkat till verkar åtminstone i annonsen vara i mycket bättre skick! DS.

Lars Franzén
Scheckheft
bilen Alain länkar till tillhör väl fortfarande en medlem här på AP. Annonsen är inte bra, överdrifter (maxutrustad). Äkta Alpina syftar nog på fälgarna men jag håller med om att det lätt kan missförstås i annonsen.

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Skulle precis gnälla över det alldeles för vanliga ordet maxutrustad... Fullutrustad är lika missbrukat. Men 99:an va väldigt fin, väntar mig en rapport.
Tack för all respons!

Jag tycker absolut att Pierre ska ha ett liknande lyxåk, så det får ni se till att styra upp. Kul också att Skåne hade möjligheten att titta på den, då jag vet att han är väldigt kunnig på området. Jag tycker också den ser fin ut på håll, dock har jag inte sett den i verkligheten som andra haft förmånen att göra. Men lägg ett bud och påpeka vad som måste åtgärdas efter en provkörning.

Alain, du vet hur man talar omkull en sten. Jag litar på dig :-)

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
750-99 verkar på annonsstadiet vettig, kanske blir ok då efter lite rekond. 18" Radialeker 32 fälgar, buffelläder samt i övrigt bra utrustningsnivå är ju plus. Dock skall väl priset ner en del för att det skall kännas intressant, tycker jag.

I övrigt finns det väldigt få 750 99- till salu, skall bli intressant att höra hur denna är.

BMW CS #5139
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Jag har pratat med handlaren av "Alpinan", och det är mycket riktigt syftningsfel. Bara fälgarna är Alpina. Funderar på att åka och prova den. Naturligtvis även sugen på att få höra mer om 99an.
Gör så Depeche_Mode, återkom du gärna också och berätta hur bilen var.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
pi
10
pierri
530 i 01 touring
Jag (pierre) och alain tittade på den 750 idag. Den verkar fungera bra i motor, vi görde en provtur med den.När vi åkte med den hade vi problem med batteriet.Annars i lacken behöver lite jobb.Jag skulle gärna titta på den andra 750 som är i skene.Vi få se om den är i bättre skickt.

Kul att höra Pierre!

Gör så, titta på den andra också för att bilda dig en uppfattning om pris, skick och utrustning. Den svarta 750 i Skene med 20" Alpina ser ut att vara i mint condition på bilderna, bakluckan som någon har diskuterat tidigare är fin den med. (Det är en synvilla att den skulle vara felinpassad). Åker ni och tittar på den i helgen?

Vi ses på fredag hoppas jag

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
alain
Nu har vi Pierre och jag vart titta på den 750 som vi pratade om.
Bedömningen blev så: Inom hus bilen såg fräsch ut utvändigt som invändigt, vi körde den ut ur lokalen och tittade på lite närmare.
Den var tyvärr inte tvättad, den behöver en rejäl tvätt, lackrengöring, och vaxskydd.
Vänster fram skärm ha förmodligen varit omlackad, i solen kunde man se lite skillnad om man jämförde med resten av bilen.
Saknar lite den elektriska gardinen på bakrutan (fanns inte).
Rost blommor upptäcktes på flera platser på höger (passagerare) fram dörren, lite på höger bak dörr, kanten vid bensintank, och lite till på bak partier.
En omlackering på framdörr, bakdörr och bak skärm upp till bensintank är i stort sett ett måste.
Startade motor, den gick mycket fin. Efter ett tag, satt jag en cigarett i mitten på motor kåpan, den vibrerade inte, mycket bra! Satt min hand på motor, mitt öra på min hand som man brukar använda en skruvmejsel så kunde jag höra lite insida av motor, även där, den gick mycket jämt och fin.
Nu testar vi med körning, eftersom jag är van om en sådan bil satt jag bakom ratten och började testen:
Acceleration, mycket bra respons.
Fram vagn som bak vagn, mycket bra, körde över några gupp utan oljud från dessa partier.
Bromsar och abs fungerar som det ska.
Alla elektriska delar typ fönster och allt annat fungerar.
Efter några km överlämnade ratten till Pierre och tyckte att bilen var mycket bra att köra, stor skillnad med min 530 sa han.
Efter ett tag, olika små lampor tändes i panelen, broms, abs, airbag, och några till, vi tänkte direkt på batterier (2st), vi körde tillbaka, stannade bilen, ville starta om ingen men tyvärr, det gick inte, batterier var urladdad efter ca 1 mil körning. (konstigt).
Om det fortsätter så efter en natt laddning då det kan vara kollarna i generator som kanske behöver bytta.
I alla fall, för övrigt, bilen fungerade mycket bra.
När det gäller priset, 99.000:- kanske går bra att diskuterar om, det får se.
Som slut betyg, på 10 poäng ger ja en 7a.

Länk

Alain

Det var ett intressant reportage att läsa. Trodde dock i min enfald att den klarat sig bättre från rost, den har trots allt bara varit på svensk mark i 8 år ;)
Tur också att cigaretten gick att balansera, det gick ju inte på min (V8) inte V12.

Om man kollar fordonsfakta står det att bilen är MGRÅ, i annonsen MBLÅ (orient) och enligt mig ser den svart ut på bilden. Alltså troligen det sistnämnda. (orient som ser svart ut).

Jag tycker det låter konstigt att de inte laddar batteriet innan en visning. Annars förs gärna tankarna vidare till något som är betydligt dyrare att byta ut som Alain också skriver.

Priset känns som tidigare nämnt väl tilltaget. Jag tror den är säljbar runt 70-75.000 kr. Mer ska den inte kosta med tanke på det som ska åtgärdas för att få den till en riktig pärla.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
alain
Batterier är inte så stor problem, det går att ladda eller i värsta fall byta men det tror jag inte däremot, om generator inte laddar upp batterier som det ska och behöver bytta då är det lite mer kostsam.
Kanske går det bara att bytta kollarna?
Skåne, betalade inte du ca 8000:- när din generator var kass eller var det mer?
Måste säga också att den mycket trevligt man som säljer den, säljer den för kund räkning och kanske inte kan göra stora investeringar på bilen, han får själv i stort sätt ingenting för den.
Som jag sa till Pierre, det kan blir en fin bil men man får inte har brotom i sådana affärer, man kan bränna sig.
Med vänlig hälsning ((Alain))

Länk

Precis,
Jag har läst att det kostar ca 15.000 kr inkl arbete att åtgärda. Skåne har dessutom tittat på den aktuella 750 men ej provkört, man såg väl inget när motorn var på tomgång? Generatorerna före och efter facelift skiljer sig åt. Det blir minst sagt mer kostsamt på -99 och framåt.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Lät som det var en del rost, för det priset.

Ang generatorn:

Spelar ju ingen roll om batterierna var dåligt laddade från början, generatorn ska ladda ändå.
Lyste batterilampan rött?
Hur som helst låter det som generatorbyte för den bilen.. om inte batterierna slutat ta emot laddning (ovanligt!).

Min vattenkylda generator havererade i vintras. Jag jagade rätt på en bättre beg för ca 2500:- och lät min lokala verkstad montera den för 700:- inkl ny kylarvätska (undviker bmw-skojar-verkstäder).

2500:- låter ytterst billigt, var, när, hur?

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Alain,

Min nya, vattenkylda generator kostade ca 7500 kr exkl moms, och arbetet med demontering och byte gick på ca 2300 kr exkl moms. Med ny glykol och annat "tillsatsmaterial" gick det hela på ca 11600 kr INKL moms! Hos BMW-Group Mölndal.

Lycka till i ert bilsökande!!

Lars Franzén
Pierre,
Kolla den här: Länk
750 M-Paket -99. Den ser riktigt läcker ut, bra pris också. Säljes av Pocke på forumet. Ska du ha en 750 är detta exemplar absolut värt att skåda.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Sahlsten: generatorn haverera i julas, genom Lagabasen hittade jag en billig utbytesgenerator på "upplands bilskrot". Den monterades av en lokal verkstad, ansluten till kedjan MECA. Som sagt kostade totalt montaget (med glykol osv) 700:-.

Skulle aldrig, aldrig någonsin anlita en bmw-verkstad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.