|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Har ingen ström i mitt cigg uttag i E39:an från 2001. Lite drygt när man har en gps (garmin) i bilen som vill ha ström precis som mobilen å lite annat skit man asar med sig ibland. Tänkte börja kolla säkringen men vart sitter dem? Är det någon som vet hur man demonterar bort ciggtändaren (hela plattan) så man kommer till undertill å kolla hur där ser ut. Den känns lite knäpp så det e kanske läge att byta ut den Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 | |
|
Jag hade börjat att kolla i instruktionsboken, där brukar finnas säkringsbeskrivningar. På E39 sitter säkringar på flera olika platser, majoriteten sitter inne i handskackets överdel och bak vid batteriet. Det finns även ett mektips om elsystem generellt här till vänster i gör-det-själv avdelningen, där finns alla säkringar beskrivna i E39. Det är sällan det blir fel inne i själva uttaget, säkringen är nog starkt misstänkt pga något felaktigt tillbehör som varit inpluggat tidigare. FP |
|
|
Folke>> tackar ska börja med det å återkommer om hur/om det gick... Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Behöver inte vara säkringen. Kan vara så enkelt att "piggarna" nere i hållaren har tryckts utåt. Har hänt mig många gånger. Då fastnat inte tändaren och heller inget annat får ström. *BAWORAK* |
|
|
Kan vara värt att kolla. Men endast tändaren använder bimetallblecken som böjs utåt av värmen från tändaren för att denna skall ploppa ut. Stickpropparna gör bara kontakt med niten i centrum av uttaget så även om tändaren inte stannar inne så borde tillbehören funka om det finns ström fram. Ciggtändare var aldrig avsedda som eluttag från början och har ofta varit en källa till problem med stickproppar som lossnar och glappar. Med tiden har allehanda tillbehör pluggats in och mera strömkrävande utrustning som kaffebryggare, doppvärmare och annat har orsakat bränder och annat elände. Små mobilladdare och dylikt brukar funka men bäst är speciella eluttag som är avsedda för sitt ändamål. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.