|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har en bmw 328i -95. Har problem med vinande generatorljud från högtalarna i bak. Driver högtalarna o basen med 2 tvåkanalsteg. När jag montera in slutstegen, basen o högtalarna upptäckte jag första problemet. Fick bara ljud från en av högtalarna. Basen funka som den skulle.Men annars lät ljudet som de skulle. Lågnivåkabeln var färdigdragen när jag köpte bilen. Då var de lågnivåkabeln som var dålig så jag byte ut den till en annan lågnivåkabel som jag hade i förra bmw:n och då fick jag ljud i båda högtalarna i bak. Men då fick jag de störande generatorljudet i högtalarna men inte i basen. Hör även störande ljud från högtalarna i bak när bilen inte är igång. Hade samma problem i förra bmw:n men inte alls lika kraftigt. Hördes bara lite svagt. Tänkte om de kan vara lågnivåkabeln som är problemet? Som sagt hade inte generatorljud med den förra nivåkabeln. Nån som vet felet. Blir galen på de. | |
|
låter som om du har en dålig diod i generatorn och får in växelström.. eller dålig jord..kolla upp jordpunkterna..samt att hellre överdimensionera jorden än att ha för klen jord..jorda helst allt till samma jordpunkt dra alldrig matning och nivåkablar tillsammans..dom skall vara separerade på varsin sida av bilen exempelvis.. Du kan även koppla in en kondensator på pluskabeln..dvs störningsfilter |
|
| Hello,du kanske behöver ett Interface? Själv var jag tvungen att montera ett sådant efter att jag bytte ut orginalstereon in min Bmw 328-97. Det sitter Harman Kardon stora ljudpaketet med sub,slutsteg mm. i bilen. Detta var nödvändigt för att kunna utnyttja den nya Pioneer(cd/radio) fullt ut utan att "skjuta" högtalare & slutsteg samt få ett mycket bättre ljud. Är mycket nöjd med ljudet och prestandan på systemet. Jag köpte mitt Interface hos Ascab i Mölndal tel.031-200260 och det har funkat till 100%. | |
|
Jag jordar allt på samma punkt. Har även testat att jorda direkt på batteriet men de blev ingen skillnad. Förra ägaren hade dragit lågnivåkabeln på vänster sida och remotekabeln på högersida. Jag drog lågnivå- och remotekabeln på samma sida eftersom remotekabeln sitter ihop med lågnivåkabeln. Kan de ge störningar? Vart på generatorn sitter dioden? Lätt att komma åt den? |
|
|
Vad är en interface? Har aldrig hört talas om de förut. |
|
| det var inte remotekabeln han syftade på när dem ska ligga ifrån varan utan pluskabeln och lågnivån får inte ligga intill varandra. det kan vara att jordlödningen i huvudenheten har släpt och inte ger bra jord, så är du bra på att löda så ska du dra ut jordkabeln och jorda i ett ordentligt metallstycke på sterion. | |
| Hello, Interface är en enhet(kablage+liten svart box) som sätts efter stereon om du har slutsteg in den. Så att man inte "skjuter" slutsteg & högtalare som sitter i bilen. Jag fick även bättre ljud eftersom man kan utnyttja stereon fullt ut. Misstänker även att du kan ha ngt. annat problem... | |
|
hej.. jag hade korsat + och lågnivåkabeln i min bil. och då ficka jag de där störande ljudet. men fixade till de då någon sa att de inte var bra. blev lite bättre. sen tar jag strömmen direkt från polerna på batteriet i skuffen. hade också dåliga kablar så bytte ut alla. (kablarna är tydligen enormt viktiga) och nu viner de ytterst lite. tror min cd-stereo inte är riktigt bra eftersom den är 5-7år gammal och klippta kablar överallt. kan ju vara bra att dela med sig lite då du kanske har något av dessa problem? BMW ownz |
|
|
problemet man har i bilar kontra hemma stereon är att man lätt får jordströmmar som går i manteln på lågnivåkabeln,därav är det viktigt att styra matningjorden där den är avsedd att gå..att korsa lågnivån med matningen ger i normala fall inga problem,utan det är längds efter som man bör undvika för att inte få induktion i kabeln.. om jag skulle montera sakerna själv.. matningen direkt från batteriet både för plus och minus,plusen behöver inte vara mer än 4 kvadrat(om du nu inte har monster förstärkare) minusen därimot bör man ha 6 kvadrat minimun Sen kan du skaffa följande saker om du vill vara säker på att få bort vinandet lite olika varianter beroende på vad för anläggning du har.. Länk Länk men jag tror problemet i din anläggning är att du har för dåliga nätdelar i exempelvis förstärkarendet sitter drosslar och kondensatorer för att förhindra dessa problem. |
|
|
Gjorde ett test igår. Kopplade in ljudet till basen bara och då hörde jag inget vinande ljud. Har även inget vinande ljud i framsystemet. kommer bara vinande ljud från högtalarna i bak. Börja misstänka nåt fel med ena slutsteget. De är ett MDS Grand Prix GP2 2007-design. Eller kan de vara nåt annat? Testa med störningsfilter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.