|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Får felkod 14 (i CS): Kopfairbag hinten links: Batterie plustrennung. Dvs airbaggardinen vänster bak, spänningsmatning. Har precis reparerat kablaget under stolen till bältessträckaren. Trodde det skulle lösa båda felen. Hade även felkod på bältessträckaren. Någon som vet vart kablaget till gardinen går? Båda airbagsäkringarna är hela (om det inte sitter ngn under baksätet förstås, där har jag inte kollat). | |
|
Batterie plustrennung = Battery safety terminal. Kan inte det vara matningen till krutladdningen som frånskiljer batteriet från bilen i händelse av krock. Den sitter på plusspolens polsko. Matningen till krutladdningen är en tunn tvåledare som löper parallellet med pluskabeln. Jag har själv råkat ut för en vass plåtkant som skar igenom isoleringen till den kabeln som jordade/kortslöt den. Det gav upphov till ett Airbaglarm med felmeddelande liknande ditt. |
|
|
Steaman--> Menar du vid batteriet eller vid anslutningen till airbagen? Hur demonterar man krockgardinen bak? Ngt särskilt att tänka på förutom strömlös bil? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska inte tro på allt som carsoft säger finns en del Buggs, utan man brukar få fundera till det lite grann, det brukar även komma upp bältesindikeringskontakt dvs bältet sitter i, som inte används i EU utan är relaterat till Usa bilar och kontakten är tom, men det tänder ingen airbaglampa. Detta är nog den första som jag känner till som fått huvudkrockkudden bak att indikera fel. Så har inget konkret tips att ge. Steman menar batteriets pluspol inget annat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag fick fellarm "krockkudde höger bak" på min E65 plus meddelandet "lågt motstånd i tändkretsen till Battery safety terminal" |
|
|
Hasso--> Nej så kan det nog vara. Felet dök upp samtidigt som felkod på bältessträckaren. Trodde att de hade med varandra att göra och var stensäker på att båda skulle lösa sig. Har tidigare haft lite tjall med elen. Har en baklampa som ibland lyser svagare. Känns ju som jord-fel men är helt värdelös på el och har inge koll var man ska börja leta. Kan ett krassligt batteri ge dylika fel? Hade tidigare problem med att bilen inte tände upp en xenonlampan ordentligt. Laddade batteriet ordentligt och då blev det bättre. Har dock aldrig några som helst startsvårigheter. Ska kolla igenom vid pluspolen och "terminalen" där bak om jag hittar ngt. Fler uppslag? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.