AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.251

E36 318is motor i E30 316i?

Tu
17
Tulle_e30
Bmw 328i e36
Som topic lyder så undrar jag hur mycket man behöver göra för att få ner en e36 318is motor i en e30 316i.

Det jag redan vet är att jag behöver kabelhärva, styrbox till insprut och såklart motorn. Sen har jag fått höra att man får ta e30 motorfästena och sätta på e36 motorn så det passar i min E30.

Det jag behöver hjälp med är om växellådan passar rakt av??
Vet att kopplingen gör det. Har själv kollat upp det.
Eller behöver man byta stödlagret på vevaxel?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
Visa användare
107
Kalle Larsson
e46 320i touring -01
Växellådorna passar inte ihop. Splinens skiljer på växellådorna och även axeln på växellådan. Försök och hitta en hel 318is och ta hela drivlinan ifrån. Sen tror jag inte oljetråget är detsamma på E30 coh E36, har för mig att det skiljer på M42.an från E30 och E36.
Mitt råd är att du köper en 318is istället;-)
E30 318is i bra skick är allt annat än billiga! Bättre att försöka hitta en hel drivlina. Sen ska du försöka regga bilen, får hoppas att besiktningsmannen är blind eller nåt.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
107
Kalle Larsson
e46 320i touring -01
Jo, det vet ajg att dom kostar lite grann. Men nu kommer ju motorn ifårn en e36 318is, och då skiljer det en del på motorn mellan e30 och e36.
Och är bilen utrustad med AC och/eller servostyrning så skiljer det sig på fästen och ACpump och servopump också.
Sen har väl den värsta hysterin kring m42 lagt sig en del. När jag bytte motor i min 318i till en m42, köpte jag en hel 318is och plockade ifrån. Finns ju några som börjar och bli murkna i botten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.