AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
835

Sommardäck 15 tum e39 touring

Proctologist
Förra ägaren som besiktade min bil förra året körde med

225/60R15 på sommarfälgarna, får jag sätta dit 205/65/15 på den och besikta med?

Fått tag i ett par sådana däck till väldigt bra pris, står att dom får användas i instruktionsboken, men står inget om det då jag tittar på bilen på www.vv.se, därav funderingen om dom går att besikta med..
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

visst går det bra!
Men, du måste byta alla 4.

Mvh H
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Besiktiga i fjol med 205 fram och 225 bak höjden på däcken skiljer bara marginellt

På min e 39 T
-02

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Instämmer med thom525

______

E3
1.828
E36
USA bilar
Vad svamlar du nu Hsson? Varför ska alla 4 bytas?
Vi har haft denna diskussion förr, ur lagperspektiv sett finns inget som hindrar att du har olika dimensioner, mönster fabrikat eller annat på bilen
Vill du kan du ha 4 olika däck på bilen
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
E36...
Svamlar inte..

Du gör fivetvis som du vill med dina däck.
Fråga gärna SBP nästa gång som du är där.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hej Håkan Hsson tror iofs inte att du någonsin fått 2,a på fel sorts däck
men jag skulle absolut inte rekomendera att ha 4 olika däck samma på varje axel kan jag köpa men inget annat

Trevlig helg

mole
Det gäller väl att dimensionerna är samma på varje axel, märket spelar ingen råll men måttet ska väl vara desamma?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
mole ja så menade jag
Sen är det iofs en annan sak om bilen är helbils godkänd skall man hård dra det då så får man bara ha de däck och dim som står i bes.inst.

E3
1.828
E36
USA bilar
Ur lagperspektiv finns inget som säger att du ska ha 4 däck av samma fabrikat eller dimension
Givetvis bör man ha samma dimension på samma axel, men absolut inget som säger att du måste ha det, liksaå är det inget som säger att du ska ha samma fabrikat
Det som sägs är att däcken ska vara av samma typ, dvs inte blanda radial och diagonal eller sommar och vinter
Tom helfordonsgodkännandet är uppluckrat nu, med större frihet för bilägaren.

Så Hsson, dina "fakta" är felaktiga än en gång
Ingert hindrar olika dimensioner fram och bak

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen Herr E36...

Kan inte säga annat än att ditt resonemang är hel korkat...!!
Om du bara tänker efter lite grann så finner du snart i vad som är rätt och fel i denna frågan. Tänker inte fortsätta att disskutera denna fråga med ngn som inte kan finna sig i att ha fel...
Som sagt, var och en gör som den vill!!

Vid osäkerhet, fråga SBP.

E3
1.828
E36
USA bilar
Hsson
Förklara då vad du grundar ditt påståede på?
Varför ska man ha samma dimension fram och bak? (Förutom att elektroniken kan spöka)
Mitt resonemang må vara korkat, men det är fakta och inte en massa troende eller tyckande utan fakta!
Jag kan absolut finna mig i att ha fel, OM jag har fel, i detta fall har jag inte det

Din tur då att plocka fram fakta, var finner du att du ska ha samma dimension fram och bak? Eller som du påstod i en annan tråd, att LI måste vara lika, plocka fram info

Vill se den Corvette som har 295/35-19 fram och bak.....
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
E36 har en poäng där när jag besiktigat mina bilar både 265 x17 bak och 225x17 fram och min nuvarande med 265 x 18bak ock 245 x18 fram så har de inte skjutit mig eller gett mig ombes konstigt tycker jag då

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.