AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.638

Servo montering på e30

Hej
Jag hade tänkt att montera servo på min e30 320ik. Kommer styrväxel och servopump från en 98as e36a fungera? Eller måste jag ha en styrväxel och pump från e30? Vad jag har läst så måste även rattaxelknuten bytas, vad mer behövs göras för att kunna montera servo.
Mvh Micke
Tu
17
Tulle_e30
Bmw 328i e36
Servopump från e36 kommer tyvärr inte att passa. Då remskivan på e36 inte är likadan som på e30.
Har även fått höra att du kommer förlora cirka 5 hk vid montering av servostyrning. Och ja, du ska tydligen behöva byta rattstången och den ledbara axeln som sitter mellan servon och rattstången.

Jag tänkte själv göra det, har allt man behöver för att montera det, men tycker det är skitsamma. Bara jobbigt vid fickparkering :P.

Hoppas du fick lite mer info.
Tu
17
Tulle_e30
Bmw 328i e36
Ska du ha servo till din e30, så får du ta sakerna från en e30. Om du inte vill börja modda och ha dig. det du behöver är styrväxel, slangar, remskiva, servopump samt oljebehållare.

Fick veta detta av en som jobbade på BMW när e30 var nya. Han berättade att det var många som lämnade in sin e30 för att få servostyrning. Detta var en eftermontering på e30.
Jag frågade om man behövde byta rattstång, och då sa han nä. Så hoppas att det stämmer.

Det var all info från mig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.