AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.672

Vad skall man vara beredd på att ge för en 330?

Hej,

Vad skall man vara beredd på att ge för en fin bmw 330i?
Dom flesta ligger på runt 99000:-, men värderas på bilpriser till ~80000.

Jag är då inte ute efter någon speciel utrustning, hellst HK ljudet och tacklucka. Låga miltal är ett stort plus men inte krav. Sport stolar och M-Paket skulle ju vara kanon :)

Är även sugen på en 325 då dom är snäppet billigare, har en ganska tajt budget. Men efter att ha läst en massa så verkar inte 325 så jätte rolig bil (har haft 328i innan, och avgudar botten draget).

Tacksam för alla svar !

mvh

Jonny K
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Blocketpriserna på 330 -01 till -02 har inte ändrats ett dugg sen jag sålde min FÖRE finanskrisen. Och utbudet är ju minst sagt skralt... Sökte jag på BMW 330Ci i juli förra året fick jag upp 200-300 träffar. Nu får jag 40 träffar och många bilar är cabbar.

Om du nu hittar en fin någorlunda välutrustad 330i verkar det som du får punga ut med 100-110 000:-(Finns några intressanta ute för 119-120). Personligen hittade jag inte en enda intressant under 100 000:-. Antingen var dom för dåligt utrustade(antingen saknar dom m-sport och/eller sportstolar) eller så hade dom gått för långt.
Den billigaste som föll mig i smaken var denna:
Länk

Jonnypower,

uppdatera gärna tråden när du hittar en bil med "tacklucka"...:) Alltid lika rolig felstavning.

haha, aldrig haft en bil med tacklucka eller ;P (ursäktar min särskrivning)

Lite synd att det skall behöva kosta så mycket, det kanske lutar mer åt en 325:a dådå, dom ligger ju iaf i lite bättre prisklass för min plånbok :)
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Vet snart inte vilken gång i ordningen som jag får rycka ut och försvara 325an, det är en riktigt trevlig och körglad motor med ett toppigt effektregister som inte skäms för att varva ut ordentligt med hedern i behåll!
Har 330 nu, haft en 328 och så även en 325 e46 och jag kan säga att 325 känns inte slöare än 330 pga den yvigare karaktären, att den sen är långsammare på pappret är en annan sak.
Hur skulle du säga att 325:an är gentemot en e46 328? vill ju hellst inte förlora draget, aldrig provat en 325, men låter verkligen lockande må jag säga !

mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilen som Deimos länkar till har inte original M-sportpaket utan diverse delar är eftermonterade. Dessutom är den ombyggd till facelift, dvs en hel del plåt är utbytt vilket gör att en del frågetecken finns. Saknar också värme i stolarna...I min ögon är den inte värd några 119'....

___
//Ulf
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det beror på vad man gillar för typ av motorkaraktär! Ibland så kan jag tänka att 325 är trvligare pga att den är så varvvillig, jag hade lätt tagit den 325 före en 328. Men står valet mellan 330 och 325 så får utbud skick och pris vara helt avgörande. En 330 har en mer dieselliknande karaktår med flack effektkurva, men ett härligt ljud och vrid.
Hmm, jodu Ahab, det du säger är sant. Men jag är verkligen orolig över bottendraget jag förlorar med en 325.

Som det lutar ut nu, så får det bli att jag helt enkelt tar och sparar lite mer, och köper en riktigt fin 330, fastän det kommer ta ett tag :)

mvh

Jonny K
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Ge oss en övre gräns vad du har i budget och max antal mil så kan vi hjälpa dig att kolla objekt! Tänk på att en BMW är inkörd vid runt10000 mil ; )
tänkte sätta gräns på 85000:- Ci eller I är inget specielt krav :) håller på och små prutar bilarna på blocket. Men dom flesta verkar tro att dom garanterat får dom sålda för det nämnda priset...

mvh

Jonny K
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Här kommer några som jag tycker ligger bra i pris, tänk att detta är mycket bil för slanten.

Länk

Länk

Denna har inte alls m-pkt, men hyffsad utr iaf:
Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Ska faktiskt ta och spana lite närmare på dessa ! tackar för svaren !

Hur är 325:an i övrigt om man gemför med 328? förlorar man mycket bottendrag?
Kör hellre än 318-02 än en 330-01 p.g.a. mycket roligare att köra, härlig styrning. En 320-02 får du för 90 k, lite dåligt bottendrag men härlig spets och förbannat rolig på vägen. En 01 har inte den rätta bmw känslan.

Projektmannen
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Projektmannen kan du utveckla det där lite grann.

Vad är det för känsla som finns i en -02 som inte fanns -01?

Vet att det gjordes en facelift -02 men det kan väl knappast vara den du menar?
chassit uppdaterades och jag tyckte att det blev mycket bättre väghållning, snabbare styrning. Tycker inte 01 är roliga att köra. En e36 316 är roligare än en tidig e46. Det skrevs mycket av journalister att e46:an inte var rolig att köra som tidigare BMW 3-serie men med chassiuppdateringen så blev den betydligt roligare och nästan i klass med e36. En arbetskamrat som satt bredvid och har åkt i en 00 som jag hade tidigare märkte direkt när jag bytte fil vilken skillnad det var, han reagerade krafigt.

Projektmannen
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Hmphrfff!! Skojar du eller? Så du menar att det är en så fundamental skillnad i chassiet mellan -01 och -02 så att du valt en 318 -02 före en 330 -01? Den skillnaden jag kan tänka mig att det är mellan dem 2 är att motorn är så pass mycket lättare i den lilla att man kunnat använda andra komponenter och därav kunnat få till en lite rappare styrrespons.

Bara för att en journalist säger en sak betyder det inte att det är så.....!

Har haft 325it -01 och har nu en 330it -02 och jag kan då inte peka ut skillnader dem emellan, förutom motorn.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är inte så att du körde en 01:a utan sportchassi och en 02:a med sportchassi?

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.