AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
10.271

Svenska i navigatorn

Sida 1 av 2
re
5
rebenga
BMW X5 04
Hej. Har läst att man kan få in svenska som språk i navigatorn. Min fråga är hur man går till väga för att installera den i navigatorn. Har en bmw x5 04års modell med MKIV professional navigation.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Man måste ha ett opertativsystem som är moddat för svenska. Någon har tagit programvaran från en originalskiva och tankat över till datorn. Där har man sedan bytt ut alla filer som har med franskt tal att göra och ersatt dom med tal på svenska. Efter detta har man bränt en skiva som man kan använda för installation. När det nya operativsystemet är installerat så går man in i settings och väljer F (för Franska) och resultatet är då att alla menyer på färddatorn och navin blir på svenska samt att rösten som navigerar också pratar svenska. Nackdelen med detta är att bilen tror att du har valt franska så när felmeddelande läggs ut i kombiinstrumentet, t ex att någon lampa behöver bytas, så blir detta på franska...Om man som jag inte förstår många ord på franska så blir det då till att byta språk till engelska så att man kan tyda meddelandet och sedan byta tillbaka till franska (svenska).

___
//Ulf
re
5
rebenga
BMW X5 04
Tack för svaret. Men undrar om ingen har moddat om svenskan på engelska språkvalet så att felmeddelandena då kommer på engelska istället? Hoppas!!!
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Tjipp!
Jag har gjort mig en egen firmware baserad på v.32, som är helsvensk.
allt på svenska, och det engelska språket "is no more" förutom just va gäller felmeddelanden mm såklart.
funkar klockrent måste ja säga.
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Oj, hade visst fått en hög med mail ang. min firmware...

Jag har laddat upp en version (tror det är den sista jag gjorde, som jag själv också kör på) som är för enhet MK4, Ver 32... alltså senaste firmware.
Bränn ut på cd, stoppa in i navigatorn, uppgradera å sen väljer du engelska språket bara... (om det inte redan är valt)

Om den är versionen jag själv kör, så fungerar den verkligen klockrent.
Har du redan har en v.32 installerad, så KAN det tänkas att navin bara skiter i att uppgradera för att du redan kör senaste versionen, om så är fallet så är det bara att ändra versionsnummer på denna skiva, till v.32.01 t.ex... voila.

Hoppas någon får nytta av denna moddade svenne version!

Länk
(tror det är begränsat antal nedladdningar, så först till kvar...)

Trevlig helg på Er.

// C
Tumme upp för lite snack om moddade firmwares :)

Jag har efter en del tråcklande lurat in fartkameror. Det tog en del tid, en hög nu mera komposterade DVD-skivor samt en och annan sen natt innan det fungerade. För att inte tala om alla utflykter tur och retur till Brostugan för att möta lite fartkameror. Senast mötte jag en herre och en dam i en röd Z3, kul att de vinkade :)

Använder dock ingen svensk version av firmware utan föredrar i egenskap av IT-skadad den engelska. Just nu varnar den vid 1014 intressepunkter som är fartkameror eller motsvarande, får väl uppdatera skivan en gång om året eller så för att inte POI ska bli utdaterade.
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Dum fråga kanske men, fixar denna verision så att det blir 3-d kartor med?
Har hört att det skall gå och få med mk4?

"It's furious to be fast!"
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
c14ym0re: var det meningen att talet även skulle bli till svenska?
Har nämligen uppgraderat med den länk du hänvisade till(Länk men det blir endast svenska text-menyer. Måste jag även ha en annan dvd-kartskiva?
Har nu DVD 2009 high.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

3-D eller birdview finns med i V32 för MK4

___
//Ulf
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Okey, den firmware jag lade upp är för TEXT i navigatorn enbart, alla ljudspår mm ligger ju på själva DVD skivan, som du byter ut med jämna mellanrum.
Så är det någon som orkar fixa om alla ljudspår på DVD 2009-2 så dom blir svenska, så hade de vart superskoj! då är hela kittet på svennespråk isf!
Har tidigare sett att någon tagit en handnavigator och läst över samt konverterat de svenska ljudfilerna. Finns säkert någon på forumet som fixat det...?
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Ljudspåret ligger i firmwaren inte på kart DVD´n. Den ska editeras med ett program som heter Navspeak. Med det programmet så kan man lägga till ljudfiler från t.ex en navigator som har svensk röst.
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Ok. Vart hittar jag uppgradering av mjukvaran i mk4 till V32?

STi
Intressant tråd detta :)
STi
Någon som kan lägga upp filen som det länkades till tidigare i tråden på en fungerande sida? Vore snällt
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Verkar vara ett helt sanslöst enormt jobb å byta ut allt till svennespråket :)
visst hade de vart skoj, så om nån har lite extra tid över, sätt fart å börja lek!

länkar till filen igen, om någon behöver tanka ner den.

[URL=Länk - 97.6 Mb[/URL]
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Sorry, blev fel på länken... här kommer den igen!

Länk
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
haha, glömde såklart lösenordet...

lösen för att ladda ner den är "autopower"

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Laddade ner filen men den funkade inte....
nåt fel i filen stod det.
testade att ladda ner igen...då vill det här aset tilll fildelningssida att jag skall vänta i 2 och en halv timma på att prova igen......grrrrrrrrrrr
Man blir ju så trött på sådant här. Och en massa popupp reklam var det med...

Borde finns andra vettigare alternativ att lägga upp filer för andra.....jag ärinte arg bara förbannad ;)

Nåja..om du kan fixa filen på annat sätt är det tacksamt..... :)

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Jag har 4-1/00 i navin men det finns ingen birdview eller 3-d.--------
vad är fel?

Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
birdview måste ställas in i servicemenyn innan den optionen visar sig i vanliga menyn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.