|
|
|
|---|---|
|
Min fråga är: Bilen var avställd några månader och jag tänkte ställa på den för jag ska åka utomlands inom kort. Besiktningstermin för bilen var 2008-10-01 - 2009-02-30 men gjordes inte då bilen var avställd. Hur lång tid har jag på mig att besikta bilen om jag ställer på den idag? Får man körförbud efter nån "dead line"? Jag sticker om några dagar och hinner inte besikta bilen, alldeles för upptagen med jobb och annat. | |
| Du har körförbud på bilen nu. | |
|
Du måste besiktiga bilen innan du får använda den ty besiktningsperioden är utgången och du har inte besiktigat den under den tiden som jag förstått.. Dvs du får inte använda bilen enligt lag om du inte först besiktigar den, dvs vagnen får körförbud omg om du ställer på den och inte besiktigar direkt.. Mvh Janne. |
|
| Tack för svaren! | |
|
Jag hade en bil som ställdes av några månader innan det var dags för besiktning. När jag ställde på den igen, ett par månader efter att jag normalt skulle besiktigat den, så fick jag tre veckor på mig att köra. Detta eftersom den ställdes av innan körförbudet pga utebliven besiktning skulle inträda. Saxat från transportstyrelsen: Länk "Respittid Om man ställer på en avställd bil som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan man i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda: Fordonet * är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg * har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats * har varit avställt från och med inställelsemånaden * är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början." ______ |
|
| Tack för svaret weeeman. | |
|
Ok, det där borde man ju läst innan man svarade så tvärsäkert :) Ja, så då är det väl bara att kontrollera om det går för din vagn också.. Mvh Janne. |
|
| My bad där. Tänkte, utan att läsa, att du ställt av bilen efter du fått körförbud. | |
| Bilen har ingen körförbud för den ställdes av innan besiktningen. När besiktningen skulle göras var bilen avställd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.