AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.314

Defekta Bromsrör på E46:or

Hur många ägare av E46:or här på forumet har bytt sina bromsrör bak ?
Fick en chock idag då jag skulle in i garaget ock fann bilen i en oljepöl vid högra bakdäcket.
Det hemska är att bilen nyligen besiktigats ua !
Bromsröret var sprucket ock var i otroligt dåligt skick minst sagt.
Har nu demonterar röret då det var delat från vä-sida.
Ett mindre helvete då delningen var ihoprostat samt att nippeln på höger-sida var så rostigt att mutter mer var en kona än sexkant.
Efter timmar av slit så lyckades jag emellertid att rädda bromslangen.
Bromsröret var i otroligt dåligt skick hela vägen från delningen till slangen.
Konstigt med tanke på att röret mestadels ligger skyddat från det mesta framför tanken upp mot golvet.
Är det taskig kvalitet eller har jag bara missflyt månne ?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vanliga bromsrör i stål håller ca 8-10 år i svenskt saltblask, det har ingen betydelse om bilen heter BMW eller Hyundai.

Sen kan man ju tycka att en tillverkare som BMW borde ha nått bättre alternativ, tex koppar/nickel som Volvo har haft sen urminnes tider.

Köp nu inga orginalrör, då får du ju samma skräp som satt där, köp på Mekonomen, Biltema etc, då får du rör som håller bilen ut.
Isåkare: Du har så rätt :)
Var till min BMW mek imorse för att hämta ett nytt rör.
Fick ett i koppar istället som jag bockade till.
Meken sa att BMW tyckte det var för dyrt att montera koppar-rör istället för i stål ?!
Vad kan BMW betala för 10m koppar-rör istället för de i stål tro ?
Näe höj priset på bilen med en hundring istället för nå mera kostar det inte för BMW att montera koppar-rör istället för de i stål...;)
bm
121
bmwpower26
Bmw 320ci -02 2,2l -170hk M54.
Hej!

Jag jobbar selv på bilprovningen og det är hel vanlig at E46 har det problemet .

Jag har selv en Bmw 320ci -02 ca9500 mill,och jag har bytta på min bil bromsrör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.