AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.136

vanliga 15" däck på TRX fälgar!

Sida 1 av 2
518i slow mobil
Snackade med en sjysst kille ifrån E28 registret igår, och han hade tydligen fått på vanliga 15" däck på TRX fälgar, det e ett bra tips! Satt och räknade på det, det skiljde 0,889cm i omkrets, så det parras nog fint! Några åsikter???

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror inte att de passar! Räkna på diametern så får du se.
Diameter 15": 25,4x15=381mm
Diameter TRX: 415mm
Skillnad: 415-381=34mm

Jag tror att det är rätt siffra till TRX, men är lite osäker.

Mvh
518i slow mobil
TRX e på 390 mm i så fall... Iaf mina fälgar... Då skiljer det bara 9mm, alltså precis vad jag räknade ut! så då borde det passa med lite våld... Eller??

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hm, min första siffra verkar vara fel. Det skall vara 390mm för TRX. Men det spelar ingen större roll eftersom du troligen kommer att förstöra 15" däcken om du kränger på dem. Och om jag inte minns fel så är fälgkanten annorlunda utformad på TRX-fälgarna.

Mvh
518i slow mobil
Men han som hade det på sin sa att det funkade kanon... Ska försöka hitta ett däck att testa med...

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
518i slow mobil
Ingen annan somvet om det passar?? Skulle vara bra att veta...

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
15 el 16 tumsfälgar borde du väl hitta billigt bland annonserna? låter bara jobbigt att försöka ovanstånde operation..
518i slow mobil
du har kanske missat det faktum att jag vill ha fälgarna som ligger hemma igaraget?? inget ont asså, men varför inte använda det man har? Dessutom, varför e det mer jobb att kränga på däck?? det e ju jobbigare att leta upp fälgar!!!

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
En TRX-fälg har lägre kant så ett 15 tum kommer att glida av, om det inte har spruckit i kanten innan. Det går att svarva ned fälgens diameter om det finns tillräckligt med gods.
518i slow mobil
Men om det nu e omöjligt, hur lyckades han?? Har sett ett levande exempel på det... därför denna undran..

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
Det sitter en stålwire ingjuten i däcket där det tätar mot fälgen...
518i slow mobil
Men för att göra det enkelt! Ska det passa eller ej??

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
Paap Reeder
Hej!
Ett krux kan ju vara om man skulle få punkis? Vad händer då?
Jag tror på det som ngn påpekade att fälgkanterna är mycket lägre på TRX. Vid en punka kommer du att tappa däcket. Inte bra tror jag. I början av 90-talet ville jag pröva samma sak men jag minns att jag inte hittade ngn gummiverkstad som ställde upp på detta med just motiveringen att risk fanns att tappa däcket
MVH /// Paap Reeder
Jag hade ett par 390mm TRX fälgar till min gamla saab, vi var hos däckfirman och testa men det gick bara inte...försökte ett bra tag men 15" däcket var för litet helt enkelt.

-ridern-

525i 1990 24V
518i slow mobil
hmmmm, men det passar alltså?? Angående däckverkstad så lägger jag på det själv! Har tillgång till däckmaskin och balanseringsmaskin... Blir det svårbalanserat då??

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
518i slowmobil, dom passar inte! Du leker med döden eftersom om du mot förmodan får på däcken riskerar att de spricker upp eller lossnar från fälgen när du belastar däcken lite. Skulle det hända en olycka kommer du troligtvis inte att få ut ett öre från försäkringsbolaget, istället kommer de säkert att kräva att du skall betala själv för all skada du har orsakat i olyckan.
Slutsats: För din egen skull-lägg ner projektet!

Mvh
518i slow mobil
Det e inte lika manligt... Har sett de däcken påfrestas med ett bredställ, det fungerade kanon... Ska göra så att jag letar fram 205/55/15 till min, lägger på spinner lite, handbromsar ltei.. Kort och gott, kör skiten ur dm.. Lossnar de itne å så e det nog ingen fara alls!! Men tac kför omtanken...

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
Fundering---> Varför ställa denna fråga om du redan bestämt dig? Ja menar alla talar emot dig men du vill endå. Det lönaar sig INTE alltid att vara envis...
Ha' re gött!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
518i slow mobil
Jag kan svara på din fråga.. ville först och främst veta om de passade eller ej.. Sen om det fungerar så e det kanske inte en så dum idé eller?? Tänker ju inte direkt köra ihjäl mig elelr nåt, försk ska de genomgå ordentliga tester...

E28, real POWER
BMW e28 registret #154
www.bmwe28.cjb.net
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Du, du frågar om det funkar och får ett enhälligt NEJ från alla! Varför då hålla fast vid idén? Själv skulle jag inte få en lugn meter på vägen med osäkra hjul. Jag har också haft TRX på 635an, men har bytt fälgar till BMW-std från början på 90talet. TRXfälgarna var ganska skavda, så bättre då att byta. Men det finns regummerade TRX att få tag på, adress har jag sett nånstans i detta forum. Gör ett sök och kolla.

Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Den här frågan var uppe på den amerikanska m535i listan.Det som kom fram där, det kan gå med vissa däck, men man får udda köregenskaper.
Så det är inte något att rekomendera!

MVH
Pelle
cs4605
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.