AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.377

740 e38 missljud underifrån?

tjenare när jag startade bilen idag så hörde jag något som skramlande underifrån bilen ungeför precis i mitten av bilen så jag tänkte måste vara någon upphängning av avgassystemet som lossnat men jag kunde inte hittat någon som var lös.

Ljudet kommer inte hela tiden utan bara vid låga varv, och ibland inte alls så, det blir som skrammel som något är löst och slår i någonstans under.

jag hissade bilen och ungefär vid katalysatorn hörde jag något som skramlade, kan det vara någon bit som lossnat från katten och ligger och fladdrar inuti eller? vad ska jag göra? vad borde jag göra?
kan det vara något annat värre fel som jag borde vara förberedd på och åtgärda?

edit.
kan jag ha missat något vanlig typ fel när det är missljud under vid avgassystemet? någon upphängning som jag borde söka speciellt efter?
och är det farligt dåligt ifall det är något som lossnat från katten.

mvh kristofer
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Är ju ganska vanligt att katalysatorerna går sönder på E38. Då skramlar de inuti när man startar/tomgång,,,,
så då är det bara till att byta katalysator eller? något annat tips man kan göra haha för dom kostar väll en vacker slant dessa,

vad kan det kosta att byta katalysator,
Länk
Du kan ju alltid skaffa en E32 istället ;)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Först måste du ju veta så det är katten eller kattarna som är kass.

Vet att någon rekomenderade Länk

Klart det är kostsamt men E38 är en dyr bil, jag har själv beställt lite delar till min för ca 10.000:- då var det bara lite lyktor, någon styrled, länkarm och fjädrar runt om. Så det drar tyvärr fort iväg :(

Du har två alternativ.

1 Fixa bilen ordentligt, vilket kostar ett antal tusen

2 Plocka loss kattarna och få ut de som ligger löst, alternativt skära upp dem få ut skiten och sen svetsa ihop dem igen och sälj bilen utan skrammel och slipp problemet. När köparen frågar om att göra en M test så bör du undvika den spekulanten ;)
bmw740ia-95
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Låna kattar till besiktningen? =P

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.