AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.954

Det dunkar höger fram, vad är fel?

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
För ett par dagar sedan började det dunka från höger framhjul (den regionen). Ljudet är inte konstant men när det låter dunkar det (ungefär som att någon skulle slå på bilen, underifrån) med några sekunders mellanrum. Att gasa eller bromsa kan jag inte påstå gör någon skillnad, dock att svänga lite åt vänster eller höger verkar få ljudet att upphöra. Det märks framförallt i farter runt 30-60 km/h, jag har hört det i 70-80 också. I högre farter hör jag inget (har varit uppe i 140 sedan det började). Ett av det första jag kom att tänka på var hjullagret. Det som talar emot det är att fälgen (efter en tur bl a på Autobahn) inte kändes varmare än den på andra sidan, att hjulet inte snurrar märkvärt trögt (det är inget problem att dra runt bromsskivan mellan tummen och pekfingret) samt att det typiska malande/sjungande ljudet inte finns (jag har inte varit med om att hjullager varit dåligt förut, exemplen är sådant jag läst). Med bilen upphissad finns ett märkbart spel när jag greppar hjulet "kvart i tre" och skakar men inget "klockan sex". Fälgarna är från en E39 men är monterade med centrumringar. Med en original E32-fälg monterad märkte jag samma spel (ja, logiskt nog), jag har inte kört med den däremot. Även om jag greppar skivan i bakkant och bromsoket märks ett spel men inte lika tydligt. Jag kan inte se att något stag skulle vara dåligt, teoretiskt sett skulle styrstaget kunna vara dåligt men det är inget jag sett. Nedre casterstaget är nytt.
Vad säger ni, vad kan vara fel? Är det någon som haft dessa ljud och blivit av med dem efter hjullagerbyte?

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
"Ljudet är inte konstant men när det låter dunkar det (ungefär som att någon skulle slå på bilen, underifrån) med några sekunders mellanrum."

Det kan vara några sekunders mellanrum, det kan också vara ungefär en gång i sekunden.

Is
468
Ismo
735iA -87
Krängninghämnaren ger ljud, fästet eller bussningarna är på väg att ge sig.

Ett fenomen på Volvo kräken jag har haft, och alla vet att Volvo kopierar BMW friskt
no
88
norranedre
X5 sd -08
DU kan alltid börja med krängningshämmarstaget då det även är billigt och lätt att montera.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Samma oljud har börjat på min e30.

/Fredrik
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Dunkandet försvann.. Jag hade loss det högra kränghämmarstaget, tog en sväng och märkte att det inte dunkade något. Hmm, kanske var det det som var felet. Men med staget tillbakamonterat hörs det ändå inget. Kommer ljudet tillbaka får jag ta tag i saken igen.

Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Har Du kollat så grannens katt mår bra och så?

/S
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Tror du det var katten som satt och dunkade? :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.