|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej nån som har nått tips på en verkstad i sthlm området som kan ultraljudsrengöra injektorerna till ett bra pris/snabbt Tack M | |
| Finns det inte piller att stoppa i tanken som fixar detta ;) | |
|
HAHA jodå tyvärr så har nog de funkat "lite föör bra" misstänker jag. Injektorer håller ändå inte 40.000 mil. Injektorer skall väl bytas var 10.000 mil har jag läst. Kollade min servicebok och de har inte blivit bytta en enda gång. Försöker utesluta alla möjliga problem pga ryckig gång/dålig acceleration. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Måste fråga vad dessa injektorer är som ska bytas var tiotusende mil?? |
|
Hittade en meck-sida i usa, där de rekomenderade att byta ut injektorerna till bmw 740/750 var ca 10-12000 mil. Pga diverse problem som kan uppstå. Annars kan motor-problem uppstå som kan bli dyrt.(citerar sidan)Tyckte det lät lite dyrt i längden. Men o andra sidan så hittade jag injektorer för ca 40 Dollar st..Så jämfört med sverige så byter de väl injektorer oftare där kanske. |
|
|
Injektorer byts normalt sett inte. Att något byte inte står i din servicebok är inte konstigt, hittar du NÅGON som har en servicebok med ett byte blir jag förvånad. |
|
|
hmm men det kan ju inte skada att byta injektorerna eller några. Om de är sönder/stänger dåligt och inte injektor-rens funkar. Men man skall ju klart ha hittat en felaktig injektor först. Jag tänkte mig en rengöring och koll av skick. |
|
|
Man kan ju plocka loss spridarna och ultraljudstvätta dom. Det borde finnas firmor som gör detta, och även kollar täthet och sprutbild. /Mats J |
|
|
Ja mitt svar ovan kan ju anses som goddag yxskaft, jag hade glömt förstainlägget när jag skrev mitt... /Mats J |
|
|
Mats. Jag vet men jag har inte hittat några såna firmor. Vet du om/hört om nån firma som gör sånt i sthlms området?? Jag har letat på internet,men inget resultat. |
|
|
Hej Matte Kvack, Detta företag Länk googlade jag fram. De utför tvätt och flödestest av spridare. Om firman är bra har jag ingen aning om, någon kanske vet. |
|
|
hahaha fett gjort:) Där fick den inbitne "garv" hoppas DRT inte vaknar nu haha. Skall till firman i hallonbergen nästa vecka om inte nya stift funkar. Priset för rengöring samt test demont/mont blir ca 2200 Är det ett bra pris?? Nån som har erfarenhet av prisbild på ett sånt här jobb?? Eller skall man försöka demontera spridarna själva o lägga i blöt i fotogen eller nått?? kanske köpa en ultraljudsrengörare hos kjell.co kostar ca 600..Nån som provat om sånt funkar?? |
|
|
Nu vet jag inte vad du har för problem som du försöker lösa med spridarrengöring!? Men du kan glömma att de skall bytas i någon form av serviceintervall. Det är helt idiotiskt, -de kan bli skitiga och igensatta men det är på grund av yttre faktorer och det ska inte hända en välservad bil. Händer det ändå löser man det , som du är inne på med en ultraljudsrengöring. Det funkar perfekt med den från Kjell&Co. Jag gjorde ett misstag en gång och körde alla 12 spridarna till V12an "bara för att" sen låg dom i en påse i drygt ett år. Bara att kasta dom efter det, -ultraljudstvättade spridare ska ligga i blöt när dom är rena, annars kärvar dom. Det vart ju en rätt dyr läxa.... Har använt den ultraljudstvätten till mycket annat sen, tvätt av hydrauliska lyftare bl. a. och den är sjukt effektiv. Det var ju otroligt svårt att inte kasta paj nu, -som du kanske inser också :-) Men vad är det egentliga problemet du upplever som får dej att vilja göra detta? Är det blått klegg i spridarna? (fan jag höll mej så länge...) -Seriös fråga i övrigt. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Om du vill kan jag köra spridarna i ultraljudstvätten gratis åt dej Kvack. Fotogen är ganska bra och även isopropanol fungerar för att släppa beläggningar och skit. Att bara lägga dom i lösningen är inte i närheten av vad ett ultraljudsbad åstadkommer. Jag skulle aldrig betala dom pengarna för det här, men det är ett rimligt pris med tanke på arbetstid m.m. Kan man inte skruva själv så är det ju surt. Att betala för detta om man inte ens vet att det är felet känns ju inte bra.Grymt upplägg för en oseriös verkstad att skinna dej på pengar utan att slå en knop annars... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Hoj! Länk Denna har funkat j-ligt bra på alla mina fordon, fast den är svindyr, och i min BMW har jag fått dra i 1,5 flaska (96 liters-tank), men där har det gjort bäst/märkbar nytta. Tryckt i detta på trädgårdstraktorerna, mopeden och MC. Finns nästan överallt, men jag brukar inhandla ett gross på Ge-Kås i Ullared eller på Karlsson, vilka har bättre priser! Ultraljudstvätt köper du här: Länk Verktyg, lödning / Ultraljudsrengöring / 40491 Funkar och Du kan till och med övertala "regeringen" eftersom du rengjör smycken och "julgransdekorationer" med denna apparat. Perfekt för munstycken i förgasare och modellmotorer mm, mm. En intressant tanke hade kanske varit och kört ultraljudstvätten med "STP-tillsatsen"?? Hoppas jag har hjälpt Dig lite!? /S |
|
|
Har Du kollat upp/ uppgraderat insugsmembranen och det ifall Du jagar tomgångs-vibbar? Soppan idag är inte vad den brukar (95-oktanigt innehåller minst 15% sprit). Dra i den några tankar V-power från Shell. Känner en tankbils-chaufförs-chef, som säger att alla mackar har samma soppa utom Shell V-power, som skickas i separata tankbilar. Har inte nån Shellmack i närheten men jag köper endast den soppan, så jag har problem med dunkar mm.... Om Man säger så. /S |
|
|
Galant:) din räv,den bjuder jag på:) tror nog att det är blå-skit i spridarna(har inte tittat ännu dock) Bilen "rycker/stryps" vid gaspådrag i första läget. När man varvar 2000+ då blir det ett kort ryck,sedan effekt. Kontentan av det hela är att jag nästan fick en långtradare i sidan i solna rondellen häromdan (läskigt). På tomgång går den fint, jämnt o bra med visaren, inga stora vibbar i ratten etc. Har bytt lmm och kollat det mesta. Väntar in en laddning stift,för att se vad som händer. Tröck i en redline si och då gick den bättre överlag, därför tror jag att det är skit i nån spridare. Tänker dock inte dega 2200 efter närmare tanke,inte då jag kan köpa spridare för 40 Dollar st från usa NYA. Kan skruva själv absolut, har bara inte tillgång till samma garage jag en gång hade. (skit) Och att pyssla med detta vid en offentlig parkering är inte så trivsamt. Datorn läser felkoderna 1158 + 1160 BMW dvs motorn går snålt.. Väntar in stiftena o byte först..håller problemet i sig så blir det ovillkorligen att kolla spridarna. Har ingen reservbil längre Galant ,annars så hade jag tackat ja till ultrabadet och kommit med spridarna. Skall slänga i ett gammalt kon-sportluftfilter på mon också,bara för att se om det underlättar lite vid gaspådrag. kanske minskar "rycket/hackningen lite" |
|
|
Kolla stiften så ser du iom det är någon cylinder som går magert. Är alla stiften identiska är det knappast spridarna, dom går ju knappast ner sig lika mycket allihopa. Har du mätt bränsletrycket? Det kan även vara läck på vacumslangarna som går till bränsletrycksregulatorerna. /Mats J |
|
| Mats: slangarna?? menar du slangen till ventilen på soppafiltret?? har kollat hela den redan. Allt ok där. Var sitter annars de andra slangarna?? | |
|
Det bör sitta vacumslangar mellan insug och bränsletrycksregulatorer framme på motorn. Dessa gör att bränsletrycket påverkas av belastningen på motorn, så att den får rätt mängd soppa insprutad. /Mats J |
|
|
Låter som den drar tjuvluft snarare än att det skulle vara något fel i tändnings- eller bränslesystemen. Finns gott om ställen det kan läcka på. Angående frågan dock så lite mer kött på benen att ultraljudstvätta spridarna: Länk oavsett om man gör det själv eller skickar bort dem. Den här killer håller till i grannbyn och jag blev mycket nöjd med jobbet han gjorde på min Merca så jag skall till att skruva ur spridarna på BMWn i morgon för att få dem genomgångna i veckan. --- Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.