AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.731

Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0

mole
Köpte idag denna produkt på Mekonomen
Säljaren sa att den var överlägsen alla de andra produkterna så jag slog till.
Nu e det så att min Cosmossvarta metallic lack är redan nyvaxad/lackbehandlad då jag köpte bilen för inte så längesedan.
Jag provade lite på en yta men det blev lixom "fettigt", antar att det blev så pga bilen redan har ett färskt lager vax. Det jag antagligen måste göra är att köpa nån polish och ta bort det gammla vaxet med en maskin och sedan applicera mitt nya vax.

Min fråga är vilka erfarenheter har ni av denna produkt: Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0?


Länk
Länk

pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej,

Kör själv uteslutande med det vaxet! Tycker det funkar fantastiskt bra!
Jag har själv använt det på allt ifrån en splitterny tjänstebil, till en Volvo PV-47 som vi hade vid vårat bröllop förra sommaren. Funkar outstanding, men bör eftertorkas med en microfiberduk. Vaxet är lite fettigt som du beskriver, men tar du microfiberduken så blir resultatet oförskämt bra!

Kör på och lycka till!

Hälsn. Peter
mole
Fick reda på att vaxet behöver ca 40 minuter att härda och då så försvinner det flammiga.
Kombinerade vaxet med Meguiars steg 2 polish
Svinbra resultat är ordet!
Och vad gott det luktar! *:)
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Halloj,

Oj, det kände jag inte till! Tänka att en produkt kan funka så bra ändå:)
-Har dock lurat kring varför microfiberduken blir fettig, men där levererade du svaret. Förstår jag det rätt att man ska lägga på vaxet och låta det härda i 40 minuter innan det vaxas av? Det ska provas! Vaxade dock bilen i förra helgen, så det får vänta till i sensommar. Steg 2 polishen som du skriver om är kanon, tidigare körde jag med samtliga 3 stegen tills min kusins man köpte Next generation som således ersatte mitt tidigare vax.

Nu återstår ju bara ett mindre bekymmer, att få tag på grejerna. Micro som tidigare var välsorterade verkar klappa igen sina butiker och ersättas av Mekonomen. Vad det verkar på personalen så kommer Meguairs stanna i sortimentet!

Må väl!
mole
Japp , snackade med Mekonomenkillarna i min butik
Många produkter kommer dom att ha på prov och finns det efterfrågan så blir dom kvar
Nej du behöver inte vänta i 40 min för att torka av vaxet
Torka av när det är torrt, efterpolera med ren duk
Efter 40 min ska vaxet ha härdat färdigt :)
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Då får man hoppas på det... Meguairs Sverige har en j*...a frakt om man beställer på nätet.

Okey, fint!:) Då blir det alltså en vaxning, kaffe och efterpolering...Hur bra som helst;)
mole
Vilken fär har du på bilen?
Min är svart, jag blir faktiskt aldrig nöjd!
Direkt efter att jag är klar med allt, polering etc , ca 8 timmar så fan ser man ett damlager på bilen som förstör glansen :(
Och prata inte om dagen efter!
Svart är så vackert men bara en kort stund :)
Lägg på ett tunt laget NXT 2.0 med den medföljande svampen och låt det ligga på bilen MINST ett dygn. Sist så låg mitt på i en vecka.
Efter det så kör jag av det med "Rustamaskinen". En ocillerande med dubbla huvuden.
Sedan är det bara att eftertorka lite lätt med MF-duk.
Det är först nu som 2.0 kommer till sin riktiga rätt. :-)

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Håller med mole en svart bil kan man dreggla över men inte äga pga man alltid får polera och fixa för att den skall vara 100% men det syns inte så mycket på min silvermet.

Hoppas att man får se många väl tvättade och vaxade ex. i sommar så man kan dreggla


Ha de T
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hejsan!

Först o främst, jädrar vilket schyst waxjobb!:) Riktigt bra glans! Snygg kulör också på bilen! Svart är hopplöst ur det perspektivet...Jag har haft en vit bil, en svart, ett par gråa, nån blå och en röd...Den vita tyckte jag var mycket lättare att hålla snygg än den svarta. Svart är riktigt jobbigt i det läget! Har en massa bilder från min svarta Saab 9.3, men dessvärre är jag inte PRO-medlem så jag kan länka upp dem här. Det var precis när jag stötte på Meguiars från första början.

Nu har jag en silvergrå (färg: 08), vilken är underbar. Bilen ser aldrig riktigt smutsig ut, trots att den gick många mil i vintras i upp till Sthlm utan tvätt. (Ca 200 mil på en vecka) Jag är klart nöjd med den.

Må väl!

Föresten...Har ni testat några övriga Meguairsprodukter? Skriv gärna ett par rader i så fall.

Jag har testat:

* Steg 1: Deep crystal paint cleaner. -Kanon!

* Steg 2: Deep crystal polish. -Funkar också kanon!

* Steg 3: Deep crystal carnauba wax. Fungerar bra, men har sedemera bytts ut av efterföljande produkt....

* Next generation car wax. Funkar perfekt! (Läs samman all text på denna sida)

*Gold class bug and tar remover: Funkade faktiskt inte alls bra! Medlet var effektivt mot tjära, men gav vitt klägg på plastdetaljer.

*Next generation car wash. Fantastiskt! Bra lödder, riktigt drygt!

*Quick clay detailing system. Nja, meckigt och gav dålig effekt. Ingen produkt som jag tyckte var någon höjdare.

*High tech applicator twin pac. Riktigt bra att lägga på vax med! Däremot säljer Jula samma svampar fast från Turtle wax oförskämt mycket billigare!

*Microfiber wash mitt: Bra handske att använda när man tvättar. Repor minimeras!

*Gold class rich leather conditoner/cleaner. Funkar bra! Dock känns medlet inte så varaktigt. Effekten verkar försvinna snabbr. (Svart läder, kan bidra)

*Heavy duty interior cleaner. Luktar förfärligt! Funkar ganska bra! Medlet ger dock ljusare fläckar istället, så är det stora ytor bör man nog hyra en mattvätt.

*Endurance high gloss tire protectant. Jättebra medel! Lätt att lägga på, ger ingen risk för att medlet kommer på övriga bilen.

*Hot shine tire spray. Min favorit! Däremot är det trist om det kommer på bilen, då medlet "binder" smuts på plåten. Spraya hellre på en trasa och gnid på.

*Hot rims all wheel cleaner. Funkar bra, fast ingen "extrem" produkt. Sonax har en som färgar smutsen lila och fullständigt käkar upp smutsen! Sonax är även kanon för bromsskivorna, ingen rost bildas.

Det var alles! Ha det bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.