|
|
|
|---|---|
|
Nu ska jag nog göra slag i sak och slå till på nya fälgar. Fälgarna jag ska slå till på har måtten 8,5x19 fram och 9,5x19 bak och däcken blir troligen 235/35 fram och 265/30 bak. Mina frågor: * Är måtten på däcken de som är bäst lämpade för dessa fälgar eller bör jag ha andra mått? Funkar t.ex 225/35 fram och 255/30 bak lika bra? * Behöver jag "spacers" för dessa fälgar? * Är det något annat jag bör fundera på när jag sätter på fälgar med dessa mått? De kommer inte att skrapa när jag gör fullt rattutslag? (mer än vanligt alltså, mina däck med bmw-standardmått skaver litegrann med fullt rattutslag. Hoppas ni kan hjälpa mig, svar uppskattas mycket! | |
|
Hej! Däcken kommer att passa bra på fälgarna. Du kan även köra med 255/30 bak , beror lite grann på hur stretchade du vill ha däcken. För att du skall veta om du behöver spacerplattor måste du ta reda på ET måtten på fälgarna. //Martin |
|
|
Tackar för svaret! Fälgarna i fråga verkar gå att få med både +32mm och +38mm för både 19x8" och 19x9". Vad innebär då detta angående spacerplattor? Mvh Tobias |
|
|
Hej enligt fälgkatalogerna har du ET34 på e90 så du behöver inte ha spacer vad gäller ETmåttet,tar du ET38 ökar spårvidden 4mm/sida utåt mot original,är fälgen bred så breddar den även inåt lite+utåt lite mer(kolla så det finns plats),det blir ganska nära original ET.spacer behövs troligtvis inte.Vad sitter det original för fälg- och däcks dimension.Mvh Mikael |
|
|
Just ja, jag glömde skriva att det är till en e92. Jag har inte kunnat uppdatera profilen min eftersom jag inte är pro-medlem... =) Hursomhelst, det sitter orginal 17-tummare med 225/45 fram och 255/40 bak, fälgarna är 17x8 fram och 17x8,5 bak. Fälgarna är "V-eker 188". Jag är även intresserad av ett annat par fälgar som har måtten 19x8 fram och 19x9 bak. Gissar att det borde gå hur bra som helst då eftersom det är samma bredd fram som orginal och bara snäppet bredare bak än orginal? Det går att välja dessa fälgar i både +32 och +38 men jag kommer att välja det som blir "minst krångel". Vilka bör jag välja för att slippa köpa till spacers? |
|
|
Hej,om du har haft den uppsättningen och ET34? på fälgarna och passat bra är det inga problem med spacers,välj 32mm då breddar fälgen lite utåt,38mm drar fälgen inåt lite(jag fick lite hjärnsläpp i tidigare inlägg och skrev tvärtom angående vilket ET som breddar utåt,lägre ET breddar utåt)Har du möjlighet att kolla utrymmet med nuvarande uppsättning mot skärmen hur mycket utrymme som finns bak.Mvh Mikael |
|
|
Med ögonmåttet mätt så är det mellan däck och skärm ca 5-6 cm. Jag kollade på denna sida vad den totala rullomkretsen för däck och fälg blir med dom däck och fälgar jag vill ha jämfört med dom som sitter på nu: Länk Med dom nya däcken ökar rullomkretsen med 0.9% både fram och bak vilket känns bra eftersom det borde passa utmärkt på bilen. |
|
|
Hej,jag kanske var lite oklar vad jag ville veta men jag menade utrymmet ut mot skärmkanten(åt sidan), rullomkretsen är helt perfekt,kolla upp var de där 1/2" extrabredd på bakfälgarna hamnar,har fälgarna du hade(17") ET34? och du tar ET32 fälgarna bak(19") kommer hjulet att bredda c;a 8-8,5mm utåt,se efter om det ryms,är det annat ET på 17" hör av dig,Mvh Mikael |
|
|
Enligt den info jag hittar om fälgen jag har nu så är dom ET34 fram och ET37 bak... Tusen tack! |
|
| Hej igen,om du nu har ET37(17-8,5)bak mot ET32(19-9)bak så breddar hjulet 11-11,5mm utåt än vad du har nu,tar du ET38(19-9)bak så blir det 5-5,5mm utåt än vad du har nu,svårt att säga vad som blir bäst.Fram tar du ET32,hoppas mina uträkningar stämmer,Mvh Mikael | |
|
Tack för svaret! Då förstår jag iallafall vad du menar med att kolla utrymmet mot skärmkanten tror jag. Man vill ju inte att däcket ska ta i skärmen eller mot kanten inne i hjulhuset om man kör på nåt fett gupp i för hög hastighet. Mvh Tobias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.