AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.346

540 ia automatlåda felläge?

xi
21
xiphias
540 ia -93
Hejsan, jag har en 540 ia -93a med automatlåda, och det är så att när jag startar bilen så lyser lampan att "winter-mode" är i (den lilla snöflingan bredvid där det står vilket läge automatlådan i) och när jag ska sätta den på antingen E eller S så slocknar bara den lilla snöflingan, fast jag får inget E eller S istället.

Kan det vara att lådan har hamnat i något säkerhetsläge eller så? Har ingen aning. Om någon har något tips om vad det kan vara samt hur man löser det så skulle jag gladligen villja höra. Tack på förhand!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tippar på skit som får knappen att glappa, testa ta loss och rensa.

Mvh
xi
21
xiphias
540 ia -93
Tack för svaret, och har provat det med men utan framgång :(
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
jag har också en 540-93, har aldrig råkat ut för just samma fel , men däremot så fick jag meddelande när automatlådan gick i felsäkert läger, det stod något typ kontakta verkstan eller handboken (på tyska) eller om det var på engelska.

Däremot har jag råkat ut för att det inte står något alls just där..helt tomt. Då har jag stängt av bilen och startat om och då har det fungerat igen.
Har du provat att göra bilen helt strömlös, kopplat ur batteriet ett tag.
Lite jobbigt att ta bort baksätet men kan va värt att prova..

lycka till!

Beemoholist javisst!
xi
21
xiphias
540 ia -93
Jaha okej, ja jag har provat att göra den stömlös nu, men utan något önskvärt resultat. Vet inte om man kan kolla felkoder på dessa bilar eller om man måste åka till en verkstad.

Tack för hjälpen iallafall.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
det går att söka på felkoder via diagnosuttaget, men det finns ju bara på verkstäder..kostar en del att köpa en sån själv..

Tyvärr kan det bli skumma elfel ibland på e34.

fungerar lådan som det ska, växlar den fint och så?
Kanske bara är något litet glapp i instrumentet.

Irriterande fel:(

Beemoholist javisst!
xi
21
xiphias
540 ia -93
Jo verkar som det kan bli det på dessa :P

Jo då den växlar och går precis som den ska, jättefint.
Blir kanske att jag får köra den till en verkstad och se om de kan läsa ut några felkoder, men tack för hjälpen ändå :D Snällt
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Varsågod, forumet är till för att hjälpas åt :D

Beemoholist javisst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.