|
|
|
|---|---|
| Är det någon som har koll på vem som står bakom ljudanläggningarna i BMW? Stereon, högtalarna osv. Vissa bilmärken skryter med olika tillverkare men på BMW - så vitt jag vet - så står det bara, typ, BMW Business.. | |
| Det varierar ; Philips, Becker, Siemens-VDO samt som högtalare på äldre BMW är det nästan alltid Nokia | |
| På min business-CD står det Alpine | |
|
Frågade grabbarna hos Novation i Uppsala och de var villrådiga - konstigt att inte ens de vet - hos BMW själva. Undrar vad som egentligen sitter i min Z4, kanske en hi-tech anläggning ifrån Biltema under skalet - kommer nog att hävda det tills motsatsen är bevisad!! I vilket fall som helst så är ljudet grymt bra!!!! :o) |
|
| Beställde uppgraderingskitet till E91 på BMW idag, och det står det ju Alpine på. Så det är väl nära till hands att gissa att Alpine har ett finger med i spelet kring orginalstereon. | |
|
Vad det än är för märke så har de inte gjort nåt bra jobb. Ljudet i min med Hifi prof. navi + tv utan sub är verkligen skit. Min senaste bil innan denna var en Skoda octavia Rs med deras stora ljudsystem. 12 högtalare, ingen sub, bilen innan den en Volvo V70 T5 med stora ljudpaketet +sub. Båda dessa bilar levererar ett grymt ljud med volvon som favorit. Så nu ska det uppgraderas. Det blir utbyte av högtalare samt installation av sub. Kanske det blir ordning på torpet. Märkligt att de inte gjort det bättre från början. |
|
|
Jag måste säga att jag är helnöjd med ljudet i min bil, har stora högtalarepaketet, men inte det strörsta paketet som jag tror innehåller en extra förstärkare eller nått sånt. I min lilla cupé, med basarna direkt bakom stolarna i bakväggen, så räcker trycket gott och väl. Dessutom är det väldigt välbanserat och rent även om man drar på litet. Okej - är det Alpine som ligger bakom så är jag inte förvånad att det låter bra. |
|
|
Grizzly, var i stereon står det Alpine. Jag ser ingen tillverkarens namn på min CD/radio professional. |
|
|
raj55: Det står på chassit när man drar ut huvudenheten. |
|
|
Tack, Raj. |
|
| Orginalelementen i min e91:a var Philips. Nu Alpine ur uppgraderingskitet. | |
|
Förutom de ovanstående så är även Blaupunkt OEM-leverantör till BMW m.fl tyska vagnar. Det beror inte så mycket på huvudenheten hur slutresultatet blir i bilarna, men desto mera på högtalarna, och ännu mera på hur dessa är monterade, volym/material på "lådan" i dörrar, paneler, tak osv. Alla vanliga huvudenheter, original såväl som eftermonterade levererar runt 15W ut per kanal vid någorlunda låg dist, oavsett vad det står på kartonger och reklamblad. Det kommer sig av matningsspänningen som är 12-14 volt osv, först med externa slutsteg inkl spänningsomvandlare kan man få ut högre effekter. Nokia köpte Luxor en gång i tiden, det är där man tillverkar/tillverkade högtalare, och helt riktigt så finns det bättre element att gradera upp med. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.