|
|
|
|---|---|
| Jag ska byta bromsbelägg på min e39 -98. Vilken insexnyckel är det som behövs när man ska lossa oket? mvh Kalle | |
| 7 mm. | |
|
insektnyckel? Oket lossar du med två 17mm bult bakom skivan |
|
| M12 bultarna bakom skivan lossar du hela okhållaren med , ganska onödigt om man bara ska byta belägg. | |
| Ock det är 16mm nyckel inte 17 som håller OK-fästet "marwin_of_sweden" ;) | |
|
Det är mycket 16mm och 18mm på E39, och jag vill också minnas att det var 16mm till oket. Insexbulten är i alla fall 7mm. ------ BMW CS #04839 |
|
|
precis 7mm den enda nyckeln som inte är med i en sats :-( eller iallafall VÄLDIGT sällan. Något att tänka på innan bromsjobbet. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk CS#4079/SC#580 |
|
| Ok nu är jag en stolt ägare till en 7mm, men behöver man inte lossa dem eller? Jag följde bara haynesboken och kom till momentet att lossa insexskruvarna.. sen undrar jag om det finns något smidigt sätt att se vilka belägg som behöver bytas eller måste man plocka isär allt? | |
|
Du måste lossa 7mm insex-bultarna för att få loss oket från hållaren, och kunna demontera beläggen. Det yttre sitter "löst" i ok-hållaren och det inre är klämt in i kolven. Vilka som skall bytas bör en optisk kontroll skvallra om. Slitna belägg brukar ligga på kanske 2-3mm (någonstans där indikerar lampan i instrumentpanelen vill jag minnas). Nya belägg är, ja, 10-12-15mm kanske? Det normala är att det är hyffsat jämt slitet på var sida på en axel. Fram/bak kan skilja en del. Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Alex84 - Det är möjligt att det är så på 5 serien med dom mindre motorerna, men på min är det 17 eller 18. Är iallafall säker på att det inte är mindre än 17 |
|
|
På 540 är det 18. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
marwin_of_sweden: Du har säkert 18mm då det gäller 540:) Förstår inte varför man hela tiden från tillverkarnas sida krånglar med halvudda dimensioner ? Jag menar,köper du en hylsnyckelsats eller ringnyckelsats så finns inte 16,18mm med i de vanligaste standard satserna. Lika den 7mm insex bulten där standardsatsen saknar just 7mm. Är det av säkerhet eller att man skall tvingas lämna bilen på verkstad? Löjligt tycker jag i alla fall. Skulle inte förvånas om det finns blandning av 16 ock 18mm till min modell oxå? Allt för att jävlas ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.