|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått glapp i de nedre länkarmsbussningarna på min E39 och tänkte höra om det är någon som bytt dem på sin bil? Var det besvärligt? Räcker det med en vanlig 2 eller 3 armad avdragare för att få ur och i de nya bussningarna/lagringarna? [IMG]Länk Det är nr 2 på bilden. /Tobias SUPERNATURAL | |
|
Den där har jag bytt och det var ingen rolig historia. Är rätt trångt så jag är tveksam till om du får in en avdragare. För övrigt så sitter de gamla så innåthelvete. Efter att ha byggt en avdragare bestående av lite svartjärn och rörbitar så gav jag mig på det hela. Drog av M10 gängstängerna jag använde i avdragaren flera ggr. Slutade med att jag handsågade ur en "klyfta" ur respektive bussning och knackade ur dem med ett dorn när de tappat kraften. Effektiv sågtid ca 1 timme per sida, egentlig tid ca 3 timmar per sida. Det ska tydligen finnas en evdragare ämnad för ändamålet, skulle nog köpt en sådan om jag skulle gjort det idag. Andra bra grejer att tänka på: 1. Mät höjden mellan nav och skärmkant innan du börjar. Det sista du gör innan du drar åt bulten som går genom bussningen är att lyfta upphängningen med domkraft (sätt en pelardomkraft mot bromsskivans yttre del) till samma mått som bilen hade när den stod på backen. På så sätt vrids inte den nybytta bussningen sönder. 2. Glöm inte att lossa höjdgivarent bult för xenonbelysningen. Den blir nog rätt hårt ansatt annars. 3. Om du har luftfjädring, släpp ut luften innan du börjar (tog mig en bra stund innan jag fattade det, jisses vad mycket enklare det blev efter det). 4. Ha inte bråttom, det här jobbet kommer att jävlas lite mer än vad en hobbymekaniker som jag uppskattar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.