AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
528

"Fastnar" vid 5000 rpm (M3 -97 SMG)

he
37
henketh
M3 SMG -97
Känner någon till detta fel? Vid fullgas så fastnar varvet vid 5000 varv, och går inte över det förrän jag släpper efter på gasen och försöker igen med mindre gaspådrag. Har haft bilen i 2 månader, och detta problemet dök upp EFTER att jag gjort Inspektion II på en verkstad i Stockholm. Problemet yttrar sig också ibland på riktigt låga varv, fast då genom att motorn går riktigt dåligt och håller på att stanna, precis som att den inte går riktigt rent. Tändproblem eller bränslematningsproblem? Har sett lite diskussioner angående något som kallas "gasspjälls-potentiometern". Kan det möjligtvis ha något med denna att göra ? Byts den under Inspektion II? Kan den justeras på något vis? Det ligger ju nära till hands att tro att verkstaden har ställt in något fel, eftersom felet dök upp första gången dagen efter att den varit på service. Har varit i kontakt med verkstaden telefonledes, men de "har aldrig hört talas om detta fel". Har ännu inte hunnit vara tillbaka med bilen till verkstaden, och undrar nu om NÅGON vet/hört talas om detta?? Alla tips mottages tacksamt, speciellt eftersom verkstaden inte kände till något om detta.
Kolla om tändstiften VERKLIGEN är bytta!
bl
2.294
blixten
325i -88
Kan även vara fel tändstift monterade. De kan även ha tryckt på någon knapp på sin dator som orsakat detta.
bl
2.294
blixten
325i -88
Förresten är servicen gjord hos bmw eller någon annan?
he
37
henketh
M3 SMG -97
Tack för era svar!
Servicen är gjord på Bromma Bil&Motor, ej auktoriserade men "med 20 års erfarenhet av BMW". Förre ägaren har gjort all service hos dem och rekommenderade dem, de har bra priser. Ska dit med bilen i veckan, då får jag se hur de hanterar detta problem.
Tändstiften är enligt fakturan "Y5DDC", vilket inte säger mig speciellt mycket.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Gasspälljspotentiometern byt vild Insp II.

/Edvard
BMW CS # 4503
bl
2.294
blixten
325i -88
Det står i instruktionsboken vilka tändstift som det skall vara. Det finns mig veterligen bara ett stift som är godkännt av bmw till m3 med 3,3 liters motorn.
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag har varit med om det felet utan att det har varit gasspjällspotentiometern. Kan dock vara det i ditt fall.
he
37
henketh
M3 SMG -97
OK. Ska ta med era synpunkter till verkstan nu i veckan, ska bli intressant att höra vad de har att säga. Jag hör av mig! Hoppas bara de får ordning på det, ska iväg på långresa i slutet på juni...
Hade endast lämnat bilen til laukt. BMW handlare, ej chansa med M bilar.

Problemet låter identiskt med ett problem jag hört, och då bvar det slut tändstift.

Be att få en utskrift på servicedatorn, där ser de vid vilket varvtal den slog av och vilken cylinder. Även hur många gånger.

Då har du mer kött på benen.

M v h Gustav
he
37
henketh
M3 SMG -97
Hej igen!
Era tips verkade stämma, för BBM bytte både tändstiften (till NGK dubbelplatina) OCH gasspjällspotentiometern (ifall att), och efter detta går bilen som ett spjut igen :-) Och inget betalt tog de heller, i och för sig inte mer än rätt eftersom BBM gjorde fel från början, men det gör ju att man återkommer som kund även fortsättningsvis.
Så TACK för hjälpen!

ps. Tullinge på lördag?
Varsågod :)

Nej, inte Tullinge för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.