|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! tja jag misstänker att lambdasonen är trasiga på min bil lite tips vore fint hur märker man att lambdan är kass vad är symptomen? | |
|
Kan vara lite olika symptom beroende på hur trasig den är. Allt från lite ryckig gång (speciellt vid igångkörning från 1:an i uppförslut), till väldigt ryckig gång och misständningar. |
|
|
Hej Jag blir inte klok på den här bilen jag bytte både lambdan idag men det är fortfarande samma.bilen är ryckig på tomgång när den är kall och vet inte riktigt hur jag ska förklara men det låter om avgassystemet typ ett puffff ljud lite då och då.och när jag har den i varm garage och ska starta den de vill säga har haft bilen i rums tempratur då är den ännu ryckigare och orolig på tomgång som bara den. |
|
|
Slutar den rycka någongång då? Eller går den ryckigt hela tiden? Mvh |
|
|
Hej catch_me. Vill bara ge dej ett tips, Jag har samma syntom me rykig gång o bluddrig tomgång. Jag åkte till en vanlig verkstad o gjorde en motor analys o fick fram att lamndan var kass. jag bytte den, men bilen var likadan ändå. Då åkte jag till bmw o gjorde en analys där o fick veta att det var TPSen som var kass=gasspjällsgivaren. Den styr både gång, bränsle, luft mm. Gör en analys på motorn så sparar du pengar. kostade mig 500 kr att göra en koll på motorn på bmw vilket jag tycker är fan så mycket bättre än volvo tar=900 kr o dom hittar inte felet. M-killen |
|
|
Fritte525 Ja alltså den slutar ju rycka efter ett tag mest när den är ny startat men bilen behöver inte vara kall utan som sagt jag hade den på jobbet avstängd 11 timmar och där inne är det 19c det är då det käns mest när jag startar den.men hemma har jag den utanför det är kallt på morgonen då är den okey fast den puffar eller bullrar vad det är nu ändå fast inte lika mycket. |
|
|
m-killen jag tänkte på det faktist oxå men saken är den att polaren som bytte lambdan gjorde en analys och då kom det fram att det var lambdan och han mätte även TPSn även den var okey.min polare kan m motorer men nu misstänker han tändspolen men jag har imgen lust att bara byte delar lägga massa pengar utan resultat.. Jag tror att jag låter BMW titta på den ändå |
|
|
Om det är gasspjällsgivaren brukar bilen vara ryckig även när motorn är varm. En sak du kan göra som många gånger leder till en mindre ryckig gång är att; när motorn är kall efter att ha stått över natten, tar du loss pluspolen på batteriet och låter den vara av i ca 20 minuter. Då nollas systemet. Därefter kopplar du åter in batteriet, startar motorn och låter den gå på tomgång tills den når drifttemperatur. |
|
|
blixten okey men vad skulle det hjälpa till,är det bara en tillfällig lösning tills motorn blir varm igen eller? |
|
| Vad det skulle hjälpa till? Att få bilen mindre ryckig. Det har funkat på min bil och många andras. Styrboxen är adaptiv, vilket innebär att den till vis grad anpassar sig efter motorn. Genom att låta styrboxen vara utan ström under ca 20 minuter nollas vissa funktioner, vilket gör att de så att säga lär om. | |
|
Jag tror inte riktigt på det du säger "blixten". Jag är med på att den nollar vissa värden när du kopplar bort batteriet ett tag. Men bakom ryckningarna lär det föreligga ett problem. När tex lmm:en gått sönder och du kopplar på en ny så är det optimalt att nolla allt med hjälp av batteriet så den läser in nya värden för den friska lmm:en. Men att bara ta bort batteriet i 20min lär inte lösa de ryck som trådskaparen hänvisat till. Bara mina tankar. Kanske har fel. Mvh |
|
|
Hej blixten jag gjorde som du sa imorse men det vart ingen skillnad suck suck jag blir inte klok på det här. Den blir bara sämre och sämre har börjat tappa effekt också,,Vad är felet liksom fattar noll! |
|
|
Går den ojämt? Trött på låga varv? |
|
| japp och precis så är det | |
| Så den går ojämt och är trött hela tiden nu. Inte bara när den är kall? | |
| japp med andra ord så blir det värre och värre! | |
| Kan du inte filma tomgången en gång. Så man hör hur den går! Utanför bilen med huven öppen! Och lägga upp den på någon sida så man får ta del av den. Lättare då! Mvh | |
| jo jag ska göra det men det sjuka är att man märker inte så mycket av motor ljudet utan det är mest när man sitter i bilen då känner man hur den är skakig och ryckig eller vad det är nu sen hör man på slutdamparen...ska försöka ordna video till imorn | |
|
Tjena! Tänkte bara kolla om du catch_me fick ordning på den ryckiga tomgången? Hur isf? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.